Rate this post

به گزارش عاشق وب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افتتاح سه پروژه برای بهبود ارتباطات جمعیت هلال احمر در مواقع بحران، اظهار داشت: فقدان سیستم اعلام اخطار یکی از اشکالات حوادث گذشته بود که با دستیابی به این تکنولوژی و راه اندازی آن در سیل اخیر و اعلام اخطار ستاد بحران، در میزان حوادث و تلفات کاهش داشتیم.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، نشست همکاری دوجانبه جمعیت هلال احمر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات- و رئیس جمعیت هلال احمر با هدف توسعه ارتباطات و تکنولوژی های جدید در حوزه امداد، نجات و خدمات داوطلبانه و افتتاح پروژه های مشترک در سازمان امداد و نجات برگزار گردید.
محمدجواد جهرمی در این جلسه با تقدیر از خدمات جمعیت هلال احمر در سیل اخیر، با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات در خدمت رسانی در بحران ها نقش حیاتی دارد، اظهار داشت: فقدان سیستم اعلام اخطار یکی از اشکالات حوادث گذشته بود. با دستیابی به این تکنولوژی و راه اندازی آن در سیل اخیر و اعلام اخطار ستاد بحران، در میزان حوادث و تلفات کاهش داشتیم. در حوادث سیل اخیر، به ۶۰ میلیون نفر اخطار ارسال شد. از راه این سامانه اخطار با پیامک به افراد اطلاع داده شد که به مناطق خطر وارد نشوند و همین مکانیسم با عنایت به گستردگی و حجم سیل اخیر، سبب کاهش تلفات شد.
وی با تاکید به احتیاج به ارتباطات در زمان امدادرسانی، افزود: در سیل شهرستان پل دختر، زیرساخت های ارتباطی که در طول ۳۰ سال قبل بوجود آمده بود، در دو تا سه ساعت به صورت کامل از بین رفت و هیچ امکان ارتباطی تا ساعت دو نیمه شب با این شهرستان وجود نداشت و این شب، شب سختی برای پل دختر بود، چونکه هیچ اطلاعی از وضعیت این شهر وجود نداشت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در زلزله کرمانشاه مشخص شد که جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی زیرساخت های مناسب ارتباطی ندارد، اضافه کرد: از همان زمان با همکاری هلال احمر و شرکت مخابرات ایران روی شبکه ملی اطلاعات با زیرساختی امن، ۴۳۰ مرکز امدادرسانی هلال احمر متصل شدند و ارتباطات پایدار بین این مراکز برقرار شد و در ۱۷ استان کشور شبکه ارتباطی هلال احمر از آنالوگ به دیجیتال ارتقا یافت.

استفاده از ستاره مربع ها برای خدمت رسانی
جهرمی با اشاره به اینکه نیازمندان به کمک در شرایط بحران باید کانال ارتباطی داشته باشند، اظهار داشت: کد خدمات دستوری ستاره مربع ها که همواره جیب مردم را خالی می کردند، از این پس مقرر است با #۱۱۲* به مردم خدمت رسانی کنند و مردم می توانند در مواجهه با حادثه ای با شماره گیری این کد وضعیت خویش را اعلام و اپراتورها هم با شناسایی موقعیت آن فرد را به هلال احمر نشان می دهند. این سرویس با همکاری اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی این خدمات را به مردم عرضه می کند.
وی ارتباطات بحران را در ساعات طلایی و اولیه مهم دانست و اضافه کرد: اقداماتی که امروز رونمایی می شود درسی است که از حوادث گذشته گرفته ایم. امروز شرایط ارتباطی پس از حادثه به شرایط مطلوبی رسیده است، البته هنوز نواقصی دارد که باید به آنها پرداخته شود. امروز هلال احمر با استفاده از ظرفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جامعه ارتباطی کشور، خودروهایی را برای ایجاد ارتباط در مناطق حادثه دیده تجهیز کرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: پروژه ای بین پژوهشگاه فضایی ایران و جمعیت هلال احمر تعریف شده است که بتوانیم از خدمات بالن های ارتباطی استفاده نماییم و هم اکنون هم جهت استفاده از فناوری دکل های بادی که می توانند با سرعت نصب شوند و بار بسیاری را هم نگهداری کنند، در حال پژوهش هستیم.
جهرمی هدف همکاری با هلال احمر را به حداقل رساندن دایر کردن ارتباطات بعد از وقوع حوادث اعلام نمود و اضافه کرد: در تلاش هستیم برای سه فصل باقیمانده سال هم سه مانور مشترک برگزار نماییم تا بتوانیم به یک پروتکل مناسب برای دایر کردن خدمات بین وزارت ارتباطات و جمعیت هلال احمر و دستگاه های دیگر برسیم و ارتباطات بحران را در حداقل زمان ممکن ایجاد نماییم. تلاش می نماییم با درس هایی که از طبیعت گرفته ایم و با استفاده از تجربیات کشورهای مختلف، به نقطه ای برسیم که در حوادث پیش رو شرمنده مردم نباشیم و امدادرسانی را تسریع نماییم.

سامانه ای برای تسریع امدادرسانی
وی درباره سفارش مقام معظم رهبری جهت راه اندازی سامانه ای در دولت که امدادرسانی را تسریع کند، اظهار داشت: این مأموریت به شورای دستیاران جوان وزارت ارتباطات سپرده شده است که تابحال با بررسی تجربیات چندین کشور و استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی، نسخه اولین آن در سه هفته گذشته عرضه شده که تمام دارایی های نهادهای مختلف در نقشه های جغرافیایی پیاده سازی می شود و در زمان وقوع بحران ها می تواند به سهولت مدیریت بحران کمک نماید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تقسیم عادلانه امکانات در زمان بحران بعنوان یکی از مشکلاتی که در زلزله کرمانشاه و سیل اخیر وجود داشت اشاره نمود و اضافه کرد: با استفاده از فناوری اطلاعات زیرساخت امکان توزیع عادلانه امکانات ایجاد می شود، البته این کار با برنامه ریزی از قبل و با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی امکان تحقق دارد.
جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود از جمعیت هلال احمر برای شفاف سازی ردیف های کمک های مردمی قدردانی نمود و این اقدام را برای ایجاد و تقویت اعتماد عمومی لازم دانست و ابراز امیدواری کرد که این نظام شفافیت گسترده تر و دقیق تر و با امکان نظارت عمومی ادامه یابد.
بر اساس گزارش وزارت ارتباطات، در این جلسه پروژه های مشترک سامانه ارتباطی #۱۱۲*، شبکه رادیویی VHF، دیجیتال DMR و نورونتا (شبکه ارتباطی زیرساخت اختصاصی جمعیت هلال احمر) هم راه اندازی شد.
همچنین جمعیت هلال احمر در این جلسه از مدیران وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه برای همکاری در پروژه های ارتباطی این جمعیت با عرضه لوح قدردانی نمود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این جلسه با دریافت کارت داوطلبی جمعیت هلال احمر به صورت رسمی به عضویت داوطلبی این سازمان درآمد.