Rate this post

عاشق وب: ایستگاه فضایی بین المللی هنگامی که آخر هفته گذشته در حال پرواز بر فراز آمریکای شمالی بود شانس با برخی افراد یار بود و توانستند آنرا مشاهده کنند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از تک تایمز، حال دفعه دیگر که ایستگاه فضایی بین المللی مقرر است بر فراز آمریکا پرواز کند، چگونه می توانیم آنرا مشاهده نماییم.
آخر هفته گذشته، ایستگاه فضایی بین المللی در خیلی از نقاط سراسر آمریکای شمالی قابل مشاهده بود. از فلوریدا تا ایالت مین(maine)، افراد قادر به مشاهده ایستگاه فضایی بین المللی در آسمان شب شدند.
از آنجایی که ایستگاه فضایی بین المللی بطور مداوم در حال حرکت است، امکان دارد بتوان به آسانی آنرا در آسمان مشاهده کرد. ناسا این کار را برای شما آسان ساخته است برای اینکه مقصد بعدی عبور ایستگاه فضایی بین المللی را قبل از رسیدن آن اطلاع می دهد.
با این کار ناسا، هر شخص از هر جای جهان می تواند تنها با ثبت نام کردن در سایت ناسا از مقصد بعدی ایستگاه فضایی بین المللی باخبر شود. ناسا نه تنها مقصد بعدی ایستگاه فضایی بین المللی را به افراد می گوید بلکه به افراد اطلاع می دهد که از آن نقطه ای که آنها سکونت دارند، ایستگاه فضایی قابل مشاهده می باشد یا خیر.
قابل ذکر است که ایستگاه فضایی بین المللی بر فراز سراسر زمین پرواز می کند، بدین سبب امکان دارد یک روز ایستگاه فضایی بین المللی از یک محل خاص عبور کند و ناسا در این زمان به تمام افراد آن اماکن که در سایت ثبت نام کرده اند، اطلاع می دهد.
ایستگاه فضایی بین المللی درست همانند ماه، قابل مشاهده می باشد برای اینکه نور خورشید را منعکس می کند. با این وجود، آن بسیار کوچک تر از ماه است، بدین سبب در طول روز نمی تواند دیده شود و تنها هنگام غروب یا سپیده دم قابل مشاهده خواهد بود. این بدان مدلول است که مشاهده ایستگاه فضایی بین المللی به موقعیت مکانی افراد بستگی دارد برای مثال برخی افراد می توانند ماهی یک دفعه و برخی چند ماه یک دفعه آنرا مشاهده کنند.
هیچ تجهیزاتی برای رصد ایستگاه فضایی بین المللی مورد نیاز نیست برای اینکه به راحتی توسط چشم غیر مسلح دیده نیز قابل مشاهده می باشد. علاوه بر این، سرعت ایستگاه فضایی بین المللی بسیار بیشتر از یک هواپیما است برای اینکه ایستگاه فضایی بین المللی ۱۷ هزار و ۵۰۰ مایل(۲۸ هزارکیلومتر) و هواپیما تنها ۶۰۰ مایل(۹۶۵ کیلومتر) در ساعت پرواز می کند.

ایستگاه فضایی بین المللی
“ایستگاه فضایی بین المللی”(International Space Station) یک ایستگاه فضایی است که با مشارکت بیشتر از ۱۵ کشور ساخته شده است. این ایستگاه فضایی در مدار نزدیک زمین و در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین در حرکت است. سرعت آن در مدار برابر ۲۸ کیلومتر بر ساعت است، که بدین سان روزی بیشتر از ۱۵ بار به دور سیاره زمین گردش می کند. این ایستگاه محصول همکاری مشترک سازمان ناسا، سازمان فضایی روسیه، سازمان فضایی اروپا، سازمان فضایی ژاپن و سازمان فضایی کانادا است. سازمان فضایی برزیل بوسیله همکاری با ناسا با این برنامه مشارکت می کند. سازمان فضایی ایتالیا، هم بعنوان یک عضو فعال در سازمان فضایی اروپا و هم به طور مستقل در برنامه ایستگاه فضایی مشارکت می کند. سازمان فضایی چین نیز علاقه خودرا برای پیوستن به جمع مشارکت کنندگان، خصوصاً بوسیله همکاری با سازمان فضایی روسیه اعلام داشته است.

منبع: