Rate this post

عاشق وب نخستین دانشمندی که عکس تاریخی سیاه چاله را دید که بود؟
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس نیوز، “کازونوری آکیاما” یکی از اخترفیزیکدانان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) و پروژه افق رویداد است که یکی از نخستین نفراتی بوده که عکس تاریخی سیاه چاله Powehi را دیده است.
این تصویر که در روز ۱۰ آوریل برای عموم انتشار یافت، مرکز تاریک یک سیاه چاله غول آسا در مرکز کهکشان M87 را نشان داده است که توسط گازهای چرخشی محاصره شده است.
ثبت و ظهور این عکس به هیچ عنوان آسان نبوده است، بلکه حاصل تلاش شبانه روزی بیشتر از ۲۰۰ محقق در سراسر جهان و جمع آوری داده ها از هشت رصدخانه است.
این هشت رصدخانه در آوریل ۲۰۱۷ طی ۱۰ روز ۵ پتابایت (۵ هزار ترابایت) داده جمع آوری کردند و تجزیه و تحلیل آنها بالغ بر دو سال به طول انجامید تا سرانجام نخستین عکس واقعی از یک سیاه چاله در تاریخ دهم آوریل منتشر شود.
پردازش یک تصویر از این میزان اطلاعات نیاز به مهارت بیشتر از ۵۰ کارشناس تصویرسازی داشت. “آکیاما” از رصدخانه “Haystack” متعلق بهMIT در وستفورد ماساچوست، کوشش برای تبدیل داده ها به تصویر نهایی را رهبری می کرد.
آکیاما و همکارانش برای این که بتوانند این تصویر را ایجاد کنند، مجبور بودند ماه ها منتظر بمانند تا تجزیه و تحلیل پنج پتابایت داده خام که روی بیشتر از نیم تن هارددیسک ریخته شده بود، تمام شود.
متخصصان تصویرسازی داده های نهایی را در ماه ژوئن ۲۰۱۸ دریافت نمودند. آکیاما می گوید: من نتوانستم شب پیش از تحویل داده ها بخوابم چون به شدت استرس داشتم.
وی بعد از دریافت داده ها بلافاصله تجزیه و تحلیل را آغاز کرد و در عرض چند دقیقه به اولین سایه از سیاه چاله رسید. او می گوید: من واقعاً خوشحال بودم، واقعاً هیجان زده شدم.
اما بعد از آن آکیاما نگران شد. اگر او تنها کسی بود که تصویر سیاه چاله را به این شکل می دید چه؟ اگر دیگر دانشمندان به تصویری متفاوت می رسیدند چه؟ وی می گوید: پس از استخراج نخستین تصویر باردیگر نمی توانستم بخوابم.
این افکار خواب را از آکیاما گرفته بود و نمی توانست مطمئن باشد تصویری که او به آن رسیده درست باشد. ازاین رو برای اطمینان از اینکه تصویر نهایی دقیق است، محققان به چهار گروه تیم تقسیم شدند که هر گروه به صورت مستقل کار می کرد و نتایج را باهم مقایسه می کردند.
“دنیل مارونه” اخترفیزیکدان دانشگاه آریزونا در یک کنفرانس خبری در ۱۰ آوریل در واشنگتن اظهار داشت: ما به گروه ها گفتیم با یکدیگر و یا هر کس دیگری صحبتی نکنند.
این چهار گروه در نهایت بعد از ۷ هفته کار بر روی داده ها و تصاویر در ماه ژوئیه ۲۰۱۸ در دانشگاه هاروارد یکدیگر را ملاقات کردند. در حالیکه باز هم مجبور بودند صبر کنند تا میوه نهایی کارشان را به اشتراک گذارند.
آکیاما می گوید: ما به شدت محتاط بودیم. در روز اول ما تصاویر را مقایسه نکردیم. در عوض همه محققان تأیید کردند که تصاویر آنها با داده ها سازگار است. در نهایت زمان انتشار عکس فرا رسید و تمام تیم ها تصویر مشترک خود از این شبح سیاه چاله را نمایش دادند.

بعد از اینکه آکیاما دید که نتایج مشترک است و تفاوتی در ماحصل کار چهار گروه دیده نمی گردد، بار دیگر توانست راحت بخوابد. سرانجام مشخص شد که تصویر این سیاه چاله واقعی است، فراتر از سایه شک و تردید.