Rate this post

عاشق وب: رونمایی از طرح ات ساین ایرانی یا فارسی آن قدر پرسر وصدا بوده که مخالفان و موافقانش از زمان رونمایی به صف شده اند و از آن می گویند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، «شهروند» در ادامه نوشتک این نشان را گروهی با عنوان «جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ)» طراحی نموده اند و هدفشان از ارائه چنین طرحی، آن طور که در وب سایت شان آمده این است: «در این میان خیل عظیمی از کلمات و نشانه ها وجود دارد که می توانیم به فکر معادل فارسی برای آنها باشیم و این مهم به عهده فرهنگستان زبان و ادب فارسی است، اما آن چه موجب شد توجه ما به ساخت نمادی معادل نماد @ جلب شود، فراگیری آن در فضای مجازی و نبود معادل خاصی برای آن است. پیشنهاد ما برای جایگزینی و بومی سازی نماد @، نماد «درنشان» است؛ نمادی که به علت شباهت با نماد ات ساین ارتباط خودرا با نماد اصلی حفظ و در عین حال مفهوم at را با کلمه «در» معادل سازی می کند و همین طور نمادی راست به چپ است.»

طراحان این نماد که عضو سازمان مردم نهاد «فمپ» هستند، می گویند نامفهوم بودن @ برای کاربران فارسی زبان سبب شده دست به چنین ایده ای بزنند. این نشان که به ادعای طراحانش مقرر است در یونیکد جهانی بعنوان یک نشان ایرانی و جایگزین نشان @ برای فارسی زبانان مورد استفاده قرار گیرد، در پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک با حضور دبیر و عضو شورای عالی فضای مجازی و همراهی معاون دادستانی در حوزه فضای مجازی رونمایی گردید و انتقادهای جدی کارشناسان را به دنبال داشت. خیلی از آنان معتقدند درحالی که کشور در زمینه های زیرساخت اینترنتی و خدمات ارتباطی، مسائل مربوط به سرعت و کیفیت اینترنت و… چالش های جدی دارد، پرداختن به یک نشانه که یک مسأله غیر زیرساختی و فرعی به حساب می آید، مشکلات بخش عمده کاربران را برطرف نمی نماید. از طرف دیگر، تک بُعدی بودن و ارائه یک محصول در بازار، بدون این که بستر کاربردی برای آن ارائه شده باشد، می تواند به ضرر حضور یک طرح یا ایده در بازار باشد. برای اجتناب از این شکست، کمپانی هایی مثل گوگل به جز ایمیل، سرویس های دیگری باز ارائه می کنند تا کاربر را کنار خودشان نگه دارند. در نهایت، زمانی یک پروژه، اقتصادی تعریف می شود که تعداد کاربرانش از حد معینی بیشتر باشد. با همین نگاه، بومی سازی در خیلی از موارد نه تنها کاربردی ندارد، که می تواند هزینه به کشور تحمیل کند. با این وجود، رسول جلیلی، از اعضای شورای عالی فضای مجازی از مزایای این طرح به همشهری گفته و آنرا پروژه ای داوطلبانه دانسته: «این پروژه در یک سازمان مردم نهاد طراحی شده و هزینه ساخت تندیس آن که در رونمایی پرداخت شد، یک میلیون تومان بوده است. نه قراردادی برای این مساله بوده، نه بحث مالی مطرح بوده است.» وی در ادامه گفته: «قاعدتا اگر بخواهید به دوستی در یک کشور خارجی ایمیل بزنید، باید از نمادهای بین المللی استفاده کنید و این نماد تنها کاربرد داخلی دارد و جایگزینی @ به جای «در نشان» هم پروسه ای زمانبر است.»

با وجود آن که این طرح هنوز عملیاتی نشده، اما واکنش ها نسبت به آن همچنان گسترده است و کارشناسان عملیاتی شدن آنرا همراه با اما و اگرهای بسیار می دانند.