Rate this post

عاشق وب: رئیس جمهور ارتباطات و فناوری اطلاعات را نماد تحول جوامع در حوزه تکنولوژی دانست و با اشاره به اینکه مقاومت در مقابل فناوری ها و تحولات نوین، نگاهی قدیمی است، اشاره کرد: شناخت درست و فرهنگ سازی، تنها راه مدیریت و جلوگیری از مشکلات فناوری است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار وزیر، معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه “مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست”، اظهارداشت: تکنولوژی های جدید منافع زیاد و خطرات محدودی دارد و ما نمی توانیم زندگی مردم را از تحولات فناوری و ارتباطی جدا نماییم.
روحانی با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار داشت: تغییر نام چندباره این وزارتخانه نشان دهنده آن است که این مجموعه راهی طولانی را در دل تغییرات تکنولوژیک طی کرده و به ترتیب از وزارت پست به وزارت پست و تلگراف و بعد تلفن و امروزه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر نام و مأموریت داده است.
رئیس جمهور اضافه کرد: زمانی که این وزارتخانه فقط متولی پست، تلگراف و تلفن بود، حکومت ها چندان نسبت به آن احساس دردسر نمی کردند اما با اختراع رادیو از آنجائیکه مردم دیگر می توانستند از فواصل دور و کشورهای دیگر که تحت حاکمیت حکومت کشور خودشان نبود، پیام بگیرند، دردسر حکومت ها آغاز شد و گویا آغازین بار در ایران این پهلوی اول بوده است که دستور اعمال فیلترینگ برای رادیو بعنوان نوظهورترین رسانه عصر خودش را صادر کرده بود.
روحانی تصریح کرد: پیشرفت و تکامل رسانه ها، با این دست مخالفت ها متوقف نشد و بعنوان مثال در جریان مبارزات انقلابی ملت ایران شاهد استفاده گسترده از ضبط صوت و نوارهای کاست بودیم. این فناوری اطلاعات و ابزار ارتباطات و انتقال اطلاعات بود که پیام انقلاب ملت ایران را خیلی راحت و سریع منتقل می کرد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مقاومت در مقابل فناوری ها و تحولات نوین، نگاهی قدیمی است، اضافه کرد: عادت انسان ها در استفاده از یک امکان و وسیله گاهی به صورت طبیعی تبدیل به حق میگردد که هر نوع مخالفت با آن اقدامی نادرست از طرف استفاده کنندگان بشمار می رود و از طرف دیگر باز عده ای همواره با هر پدیده جدیدی مخالفت و مقابله می کنند و این دو خصیصه اجتماعی، عرصه ارتباطات و تجهیزات ارتباطاتی را باز شامل شده و شاهد می باشیم که همچنان عده ای با پدیده هایی جدید بخصوص در زمینه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی مخالفت می کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: درست است که هر پدیده جدیدی امکان دارد در کنار فواید زیادش خطراتی باز داشته باشد اما این معقول نیست که در مقابل احتمال بروز یک لطمه یا خطر، استفاده از ابزار یا امکانی که فواید زیادی دارد را به صورت کلی کنار بگذاریم و از طرف دیگر اینگونه نیست که همه عالم گوش به فرمان ما باشند تا ببینند که چه زمانی استفاده از یک امکان یا ابزار جدیدی را ممنوع می نماییم تا آنها باز دیگر از آن استفاده نکنند!
رئیس جمهور تصریح کرد: به صورت طبیعی مردم استفاده از ابزار و امکانات جدید را بر اساس نیاز، نوع تفکر و سلیقه خودشان انتخاب می کنند و اساساً وقتی امکانات و ابزار جدیدی احداث می شود، نمی گردد به مردم اظهار داشت که از آن استفاده نکنند بلکه راهکار صحیح، آموزش روش صحیح استفاده از آن امکان و چگونگی راه های پرهیز از خطرات آن است.
روحانی اظهار داشت: امروز زندگی همه مردم جهان در بستر فضای مجازی شکل و شیوه جدیدی یافته که دائم باز در حال تغییر و تکامل است؛ تغییر و تحول عرصه فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده و دیگر نمی گردد فضای مجازی را از زندگی مردم جدا کرد. دیگر این امر قابل تحقق نیست که حاکمیت از مردم بخواهد بعنوان مثال موبایل را به خاطر برخی لطمه هایش کنار بگذارند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست، افزود: برخی فکر می کنند اختیاراتی از آسمان دارند تا بر زمینی ها هر فرمانی که می خواهند صادر کنند، اما خداوند به پیامبر خاتم (ص) باز تاکید کرد که تو وکیل مردم نیستی و فقط مأمور ابلاغ پیام هستی و مردم در پذیرش یا رد آن، مختار هستند. نمی توان با خواست عمومی مردم مبارزه کرد و این کار نه شدنی و نه مشروع و قانونی خواهد بود.
روحانی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد مردم را مجبور به کاری کند دیگر اسم آن ارتباطی با دین و دینداری ندارد، چونکه اساس دین، فهم، درک و سپس پذیرش و انتخاب است و البته این اصل بر همه اصل های عرصه های دیگر صادق و حاکم است. مردم فهم دارند و در مواجهه با هر مسأله ای که لطمه هایی دارد به دنبال فرا گرفتن فرهنگ صحیح استفاده از آن و راه های پرهیز از لطمه هایش هستند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز شاهد آن هستیم که عده ای از فضای مجازی در جهت منافع شخصی و گروهی خودشان استفاده نامناسب می کنند و بر طبق برخی تحقیقات انجام شده، لحن عمومی مردم کشورمان در فضای مجازی نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته نامناسب تر است که باید برای آن باز فکری شود.
روحانی تصریح کرد: به صورت طبیعی مخاطرات استفاده از یک امکان و ابزار جدید برای کسی که تازه آغاز به استفاده از آن می کند، بیشتر از کسی است که به استفاده از آن امکان و ابزار جدید عادت کرده است، بویژه اگر از همان آغاز در اختیار قرار گرفتن این ابزار و امکان جدید بخواهیم درخت ممنوعه باز برای آن تعریف نماییم که آن وقت خود این درخت ممنوعه عاملی برای تحریک استفاده کننده به کشف دلیل این ممنوعیت است که می تواند مخاطرات و لطمه ها را بیشتر کند.
رئیس جمهور اظهار داشت: باید قبول نماییم که اشتباه کردیم فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می کنند. دیدیم که سپس فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن بوجود آمد و هر چه سعی کردیم به صورت روزانه فیلترشکن های جدید ارائه شد و در نتیجه، زیان و آسیبی که بخصوص به جوانان و فرزندان ما از ناحیه استفاده از فیلترشکن ها وارد شد، بیشتر از زمانی است که به صورت عادی مثلاً از همان نرم افزاری که فیلترکردیم، استفاده می کردند.
روحانی افزود: راه جلوگیری از مخاطرات ابزارهای ارتباطی جدید، فیلترینگ نیست، بلکه باید سواد رسانه ای و دیجیتال جوانان و نوجوانان و البته والدین و همه جامعه را بالا ببریم تا بتوانند در کنار استفاده مناسب از این امکانات، از مخاطرات و لطمه های آن باز در امان بمانند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه انحصار در هیچ پدیده ای جواب نمی دهد؛ چه در رسانه و چه در فناوری، اظهارداشت: امروزه شاهد آن هستیم که استفاده از موبایل در ایران نسبت به خیلی کشورهای دیگر بیشتر است و یک دلیل مهم آن این است که در کشور رسانه آزاد نداریم، فقط یک صدا و سیمای دولتی داریم و مردم برای دسترسی آزادانه تر به اطلاعات به استفاده از موبایل و دسترسی به فضای مجازی از راه آن، هجوم آورده اند و پس شاهد بروز تورم در استفاده از موبایل و فضای مجازی هستیم. اگر گروه ها و دسته های مختلف در کشور رادیو و تلویزیون داشتند، بخشی از حرف و سخن خودرا از آن طریق بیان می کردند و آن وقت به صورت طبیعی این تورم در زمینه استفاده از موبایل و فضای مجازی بوجود نمی آمد.
روحانی با تاکید بر اینکه باید این رویه ها اصلاح شوند، خاطرنشان کرد: البته باید همه به لزوم اصلاح این رویه ها و روندها برسیم. امروز هنوز همه به این نتیجه نرسیده ایم که انحصار در هر زمینه و موضوعی مضر است؛ باید در زمینه گردش اطلاعات، آزادی بیشتر احداث نماییم و البته نیاز است که نظارت در این زمینه باز به صورت قانونمند تقویت شود.
رئیس جمهور تصریح کرد: وقتی گردش آزاد اطلاعات رواج یابد و نظارت بر آن تقویت شود، دیگر شاهد آن نخواهیم بود که هر کسی یا گروهی به صورت ناشناس و بدون شناسنامه بتواند از این عرصه برای بی اخلاقی های خود سوء استفاده نماید و یا از طرف دیگر شاهد آن نخواهیم بود که عده ای به صورت فله ای با یک سیم کارت پیامک های تبلیغاتی انبوه بفرستند و وقت و عمر مردم را تلف کنند؛ اینگونه اتلاف وقت و عمر مردم و آزار و اذیت های بی حساب شرعاً حرام است و راه مقابله با آن احداث فضای آزاد و البته قانونمند نشر اطلاعات و نظارت قانونی و دقیق بر آن است.
روحانی با اشاره به اهمیت بهره گیری هر چه بیشتر و مؤثرتر از فضای مجازی، اظهار داشت: فضای مجازی و عرصه دیجیتال امروز نه بخش و شاخه ای از اقتصاد، بلکه بستر و پایه ای اصلی و اساسی برای اقتصاد است از طرف دیگر فضای مجازی می تواند همه مردم و فعالان اقتصادی را توانمند کند و زیربنای مناسب برای تسریع و تسهیل تعاملات اقتصادی، علمی و فرهنگی باشد. امروز همین طور فضای مجازی یک ابزار مؤثر برای احداث عدالت است چونکه با اتصال یک روستا به اینترنت پرسرعت امکان بهره مندی از خیلی از امکانات کشور برای روستائیان باز همانگونه که برای شهرنشینان فراهم است، فراهم خواهد شد.
رئیس جمهور اضافه کرد: فضای مجازی زیربنای خیلی از تحولات اقتصادی و توسعه متوازن پایدار خواهد بود و در کنار توانمندسازی همه مردم فارغ از محل سکونت شان می تواند به گسترش عدالت اجتماعی کمک کرده و با احداث شفافیت به مبارزه مؤثر با فساد کمک نماید.

روحانی تصریح کرد: چندین بار تاکید کردم که باید هر فرد یا مجموعه ای که درخواست دریافت ارز دولتی برای واردات دارد از همان لحظه ثبت درخواست، مراحل بررسی و تأیید درخواست، در اختیار قرار دادن ارز، خرید کالا، انتقال آن، ترخیص از گمرک، انبار و نحوه و میزان توزیع در بازار را به صورت دقیق و به روز در فضای مجازی ثبت کند تا امکان فساد و سوء استفاده به حداقل برسد. دولت باز در جهت تحقق یکی از بزرگترین شعارهایش یعنی احداث شفافیت لوایح مورد نیاز را در دست بررسی دارد تا به مجلس تقدیم شوند.
رئیس جمهور همین طور با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی در زمینه تلاقی و تبادل اطلاعات ابراز امیدواری کرد که این مصوبه هر چه سریع تر و به صورت کامل اجرایی شود.
روحانی با اشاره به سفر خود به کشور مالزی در حدود ۳۰ سال پیش و پیشرفت های این کشور در آن دوره در زمینه فناوری اطلاعات، اظهار داشت: با استفاده از فناوری اطلاعات سرمایه گذاری و اجرای قراردادها تسهیل میگردد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز باید تلاش و حرکت بزرگی را در جهت استفاده از فناوری اطلاعات در بخش های مختلف انجام دهیم، تصریح کرد: اینکه می گوییم فیلتر وجود نداشته باشد به معنای این نیست که این فضا بدون حساب و کتاب و نظارت باقی بماند بلکه هم باید نظارت کافی داشته باشیم و هم باید به کسانی که از فضای مجازی استفاده می نمایند، آموزش های صحیح را ارائه دهیم.
روحانی اضافه کرد: امروز سواد داشتن تنها منحصر به خواندن و نوشتن نیست بلکه نحوه استفاده صحیح از فضای ارتباطی و فضای مجازی هم به شکلی سواد مخصوص به خودرا نیاز دارد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز یک منبع بزرگی از اطلاعات از راه تلفن همراه در اختیار افراد بخصوص نوجوانان و جوانان است و گاهی آنها در خیلی از مسایل اطلاعات بیشتری داشته و جلو می افتند، تصریح کرد: امروز مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه سنگینی را برای ارائه امکانات لازم به مردم بردوش دارند و باید برای توسعه دولت الکترونیک تلاش کنند، چونکه دولت الکترونیک حقیقتاً خواست و اراده مردم است.
روحانی افزود: درباره استفاده از دولت الکترونیک در سوژه سلامت و احداث شبکه های مرتبط در این راستا که بسیار حائز اهمیت می باشد بارها با وزیر ارتباطات صحبت کردم و این کاری است که باید صورت گیرد تا مردم با آسودگی بیشتر و بدون نیاز به انجام آزمایش ها و کارهای تکراری بتوانند در مکان های مختلف، به سلامت خود رسیدگی کنند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه چاره رفع خیلی از مشکلات جامعه، تقویت، توسعه و سلامت دولت الکترونیک است، اظهار داشت: ما ناچاریم تحولی بزرگ در این راستا احداث نماییم که البته دولت به صورت کامل از آن پشتیبانی می کند.
روحانی با اشاره به اینکه دولت برای توسعه فضای مجازی و افزایش پهنای باند در کشور فشارهای فراوانی را تحمل کرد، اما در مقابل همه آنها ایستاد، اضافه کرد: هر تصمیمی در هر دستگاهی برخلاف آن اتخاذ می شد دولت مخالفت می کرد و مردم اگر امروز به راحتی می توانند از این فضا استفاده کنند باید بدانند دولت یازدهم و دوازدهم از آبروی خود در این راستا مایه گذاشت.
رئیس جمهور با اشاره به لزوم مراقبت و صیانت از این دستاوردها و واگذاری امور به مردم، خاطرنشان کرد: به جز امور زیرساختی که نیاز به تلاش و فعالیت بخش های دولتی دارد، باید تولید محتوا را به مردم واگذار نماییم و در حقیقت رسانه، فضای مجازی، کتاب، تئاتر و سینما هر کدام باید وظیفه و کار خودرا انجام دهند و هیچ یک جایگزین هم نمی شوند و همه باید بتوانند از این فناوری استفاده کنند.
روحانی اشتغال جوانان بخصوص افراد تحصیلکرده را یکی از مسئولیت های مهم مسئولان دانست و اظهار داشت: امروز آمار رسمی بیکاری در کشور در مجموع حدود ۱۱٫۷ دهم درصد است، اما اگر در اقشار مختلف مانند جوانان تحصیلکرده یا زنان و نوجوانان وارد شویم می بینیم که این آمار افزایش می یابد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسئولیت ما این است که باید برای همه شغل احداث نماییم، اظهار داشت: روزگاری که بخواهیم بگوییم خانم ها باید فقط در خانه باشند و حق آمدن در جامعه را ندارند، گذشته است.
روحانی با اشاره به اینکه همه باید اصول مربوط به خودرا حفظ کنند، اظهار داشت: متأسفانه در مسأله حجاب، اول از زن شروع می نماییم در حالیکه قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می کند، اما ما می رویم و بخاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می نماییم.

رئیس جمهور افزود: اساس حجاب برای امنیت زن است همانطور که خدا در قرآن می فرماید، حجاب را برای پیشگیری از لطمه زن قرار داده تا مورد آزار و اذیت عده ای مریض قرار نگیرند. همه آنچه درباره حجاب در قرآن آمده برای پشتیبانی از زن است اما به گونه ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این بخاطر آن است که مساله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم.
روحانی با اشاره به اینکه زنان در بعضی امور سلامت بهتری نسبت به مردم دارند، اظهار داشت: باید برخی امور را که مربوط به زنان است و آنان بهتر می توانند انجام دهند، به آنها واگذار نماییم، به گونه ای که بر طبق تجارب گذشته در وزارتخانه ها تابحال هیچ فساد مالی از طرف زنان در مسئولیت های مختلف دیده نشده است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید از همه نیروهای خلاق جامعه استفاده نماییم، تصریح کرد: هر کجا مسئولیتی به جوانان و بانوان واگذار شد، ضرر نکرده ایم و نمونه بارز آن حضور یک جوان بعنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ کم داشتیم وزیری در این سن مسئولیت را به عهده بگیرد و موفق باشد و مدیران با تجربه هم مدیریت او را قبول داشته باشند و امروز یک نیروی جوان، با ایمان، ایثار و ایستادگی در این بخش مدیریت می کند.
روحانی اضافه کرد: شرط اول ما با آقای جهرمی در هنگام پذیرش مسئولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این بود که باید در جهت احداث شغل تلاش مضاعفی داشته باشد و ایشان قول داد که سالانه صد هزار شغل را احداث کند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه سرمایه گذاری و احداث مشاغل بزرگ نیاز به افرادی زیاد و سرمایه ای بالا دارد، اظهار داشت: یک شرکت نوپا و یا یک استارتاپ و سرمایه اندک می تواند اشتغال بوجود آورده و خود به مرور زمان سرمایه آفرین شود و راحت ترین و کم هزینه ترین راه برای احداث اشتغال باز همین است.
روحانی با اشاره به لزوم تلاش در جهت توسعه گردشگری بعنوان بخشی مهم در کشور که باید با استفاده از آن نشاط اجتماعی و اشتغال احداث شود، اظهار داشت: فناوری اطلاعات می تواند در زمینه معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی کشور و آثار باستانی، مؤثر بوده و سبب جذب گردشگران و راهنمای آنان باشد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در بعضی زمینه های علمی مانند ساخت خودرو، هواپیما و صنایع فضایی با پیشرفت های روز دنیا فاصله داریم، اضافه کرد: خوشبختانه در بخش آی تی و آی سی تی به سرعت فاصله ها در حال کاهش هستند و خدماتی که امروز به مردم ارائه میگردد در بعضی زمینه ها با کشورهای پیشرفته مشابه است.
روحانی با اشاره به اینکه بر طبق گزارشات و آمارها روزانه تعداد زیادی از افراد برای انجام کارهای خود به ادارات بازگشت می کنند، اظهار داشت: باید با استفاده از دولت الکترونیک میزان مراجعات حضوری مردم را به اداره ها و دستگاه ها به حداقل ممکن برسانیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: باید زمینه ها و امکانات لازم برای فعالیت جوانان و انسان های مستعد و باانگیزه و تحصیل کرده را فراهم نماییم تا بتوانیم به رتبه علمی که در شأن ملت ایران است، دست پیدا نماییم.
روحانی با اشاره به اینکه ملت ایران در خیلی از زمینه ها مانند دمکراسی، حضور در پای صندوق رأی، تأسیس دانشگاه ها و دارالفنون ها، روزنامه ها و آزادی ها در منطقه پیشتاز بوده و در خیلی از حوزه ها پیشرفت های خوبی داشته است، تصریح کرد: امروز نه تنها در زمینه مسایل فناورانه، بلکه در موضوعات اجتماعی همچون برگزاری انتخابات مختلف، پیشرفت در علم و تحقیقات و سطح کیفی دانشگاه ها، موفقیت ها و رشد خوبی داشته ایم و باید تلاشی مضاعف داشته باشیم تا شاهد ایرانی پیشرفته و آبادتر باشیم.
پیش از سخنان رئیس جمهور مهندس محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از دستاوردها و اولویت های اصلی این وزارتخانه در اجرای برنامه ها و طرح های مختلف و چالش های پیش رو ارائه و از حمایت ها و پیگیری های دکتر روحانی در زمینه برنامه در رابطه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قدردانی نمود.
طبق گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه قابل توجه دسترسی همگانی به ارتباطات، توسعه های روستایی و افزایش پهنای باند اینترنت همچون دستاوردهای این وزارتخانه در دولت یازدهم و دوازدهم است.
تکمیل دسترسی همگانی، سهم حوزه آی سی تی از تولید ناخالص ملی، توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات بعنوان کلید حل ابرچالش های کشور، تحول دیجیتال، آغاز معماری نوین نهادهای اقتصاد دیجیتال در کشور، احداث پارک های اقتصاد دیجتال، تقویت شتاب دهنده ها و صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر، تدوین لایحه های مهم حفاظت از داده و نوآفرین، ابتکارعمل برای احداث پیمان منطقه ای چهارجانبه میان ایران، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان، آزادسازی منابع داده ای دولت جهت استفاده کسب و کارهای بخش خصوصی، توسعه کاربردهای صنعت فضایی، رویکرد جدید در دولت الکترونیک، جوان گرایی و شایسته سالاری و پیگیری طرح های چهارگانه اشتغال همچون اولویت های مورد پیگیری در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
همچنین بعضی از معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باز گزارشی از روند اقدامات و فعالیت های انجام شده در حوزه های تحت مدیریت خود ارائه کردند.

خبرنگار: محسن فرامرزی
دبیر: رییسی