Rate this post

به گزارش عاشق وب رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به سرنوشت سقوط ماهواره ˮپیامˮ اظهار داشت: در صورتیکه پرتابگر به مدت ۲۰ ثانیه بیشتر به عملکرد خود ادامه می داد، ˮپیامˮ می توانست در مدار قرار گیرد.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، دکتر سید احمد معتمدی امروز در حاشیه شانزدهمین کنگره مهندسی شیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به طراحی و ساخت ۱۱ ساله ماهواره پیام در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اضافه کرد: مهمتر از ساخت ماهواره زیرساخت هایی است که برای این پروژه در دانشگاه بوجود آمد که از آن جمله می توان به راه اندازی آزمایشگاه ها، اتاق تمیز و نیروهای متخصصی اشاره نمود که در طول ۱۱ سال در ساخت ماهواره پیام مشارکت داشتند.

وی با اشاره به حضور ۱۶ عضو هیات علمی این دانشگاه به صورت مستقیم و ۱۱۰ دانشجو و فارغ التحصیل این دانشگاه در پروژه ماهواره پیام، اظهار نمود: با اجرای این پروژه پتانسیل خوبی در دانشگاه به وجود آمد. ضمن آنکه دانش فنی ساخت ماهواره در اختیار ما قرار دارد که این امر ارزش آن بیشتر از خود ماهواره است. از این رو ما در تلاش هستیم که این تیم همچنان پابرجا باشد.

معتمدی با اشاره به اینکه ساخت ماهواره پیام به سفارش سازمان فضایی ایران صورت گرفته است، تصریح کرد: این ماهواره پس از پرتاب شدن سیگنال ها و داده های لازم را به ایستگاه های زمینی ارسال کرد که این نشان دهنده عملکرد مناسب این ماهواره بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به سقوط این ماهواره، اظهار داشت: داده های به دست آمده در دست بررسی می باشد و با تحلیل بیشتر آن می توان دلایل قرار نگرفتن این ماهواره در مدار را بهتر تبیین کرد.

وی در مورد اجرای پروژه های دیگر فضایی این دانشگاه، تصریح کرد: با تجربیاتی که از ساخت این ماهواره به دست آمده، در صورتی که وزارت ارتباطات و سازمان فضایی اعلام آمادگی کنند، ما می توانیم همان ماهواره پیام را با سرعت بیشتری بسازیم. چون که دانش فنی آن و قطعات این ماهواره در اختیار دانشگاه قرار دارد و حتی قادر هستیم که نسخه ارتقا یافته این ماهواره را هم تحویل دهیم.

وی با تاکید بر اینکه کار پرتاب ماهواره پروژه پر ریسکی است، تصریح کرد: بر این اساس در همه دنیا این اقدام با دقت بسیار بالایی انجام می گردد. چون که اجرای پروژه های فضایی نیاز به همکاری همه محققان از حوزه های مختلف از جمله مهندسی شیمی برای تهیه سوخت جامد دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه ماهواره پیام تا ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری بالا رفت، اظهار داشت: پرتابگر این ماهواره توانست ماهواره ۱۱۰ کیلوگرمی پیام را پرتاب کند و به اعتقاد محققان این پروژه در صورتیکه ماهواره بر به مدت ۲۰ ثانیه به فعالیت های خود ادامه می داد، این ماهواره می توانست در مدار آرام بگیرد.

وی با اشاره به رویکرد نهادهای فضایی کشور برای ساخت ماهواره در بخش خصوصی، توضیح داد: از آنجایی که این فناوری حاشیه سود زیادی برای بخش های غیر دولتی ندارد؛ از این رو در همه دنیا نهادهای دولتی هم در اجرای چنین پروژه هایی مشارکت دارند.

معتمدی با اشاره به اینکه دانشگاه ها می توانند در بخش های ساخت ماهواره مشارکت کنند، افزود: اما از خدمات این ماهواره مانند سنجش از طریق دور، پایش مخاطرات و همینطور پوشش صدا و سیما از آن می توان بهره برد.

وی همینطور با اشاره به نقش دانشگاه ها در طراحی و ساخت پرتابگرها، اظهار داشت: هم اکنون خیلی از افرادی که در طراحی و ساخت ماهواره برها مشارکت داشتند، از اعضای هیات علمی دانشگاه ها بوده اند و از این رو وزیر دفاع هم از اساتید دانشگاه ها تشکر و قدردانی کرده است.