Rate this post

به گزارش عاشق وب زنان در عرصه های مختلفی در جهان در حال درخشش هستند و با فناوری هایی که توسعه داده اند کمک بزرگی به بشریت کرده و کارهای افراد را تسهیل بخشیده اند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از فوربس، مجله آمریکایی فوربس فهرست ۵۰ زن برتر آمریکایی در حوزه فناوری نظیر فناوری هوش مصنوعی، فناوری های بیوتکنولوژی و… را معرفی کرده است که ما در این خبر به اختصار ۱۵ نفر برتر این فهرست را معرفی کرده ایم.
۱.”آن آرون”(Anne Aaron)

آن آرون مدیر الگوریتم های ویدئویی شرکت جهانی رسانه سیال و تولیدکننده مجموعه های تلویزیونی “نت فلیکس”(Netflix) است، آرون در آنجا رهبری یک گروه از مهندسان دانشگاهی را که در زمینه رمزگذاری ویدئو کار می کنند بر عهده دارد و به صورت خاصی برای بهبود کیفیت جریان و کاهش استفاده از پهنای باند تمرکز کرده و تلاش می کند. آرون از فیلیپین به آمریکا نقل مکان کرد تا در رشته مهندسی برق دانشگاه استنفورد تحصیل کند.
تحقیقاتش در زمینه کدگذاری ویدئو از همان زمان شروع شد. در سال ۲۰۱۵، یک اختراع در زمینه تکنیک های پیش بینی کیفیت ویدئو ادراکی را ثبت نمود. آرون تابحال موفق به دریافت جایزه هایی “همچون جایزه رهبری ای تی&تی در آسیا-اقیانوسیه”(AT&T Asia Pacific Leadership Award) و “فلوشیپ سی.وی استار در جنوب شرق آسیا”(C.V. Starr Southeast Asian Fellowship) شده است.
۲.”پریان بورینگ” (Perianne Boring)

پریان بورینگ در سال ۲۰۱۴، اتاق بازرگانی دیجیتال(Chamber of Digital Commerce) را تاسیس کرد.
اتاق بازرگانی دیجیتال یک انجمن ذی نفوذ آمریکایی است که به ترویج صنعت در حال ظهور پشت فناوری زنجیره بلوکی، بیت کوین، ارز دیجیتال و دارایی های دیجیتال می پردازد.
گروه ذی نفوذ همچون نهادهای مدنی هستند و شامل گروهی از افراد یا سازمان هایی هستند که با تحت فشار قرار دادن مقامات حکومتی یا بخشی از آنها با اتخاذ تدابیر گوناگون برای کسب منافع خود مبارزه می کنند. گروه های فشار برای موفقیت احتیاج به کسب پشتوانه های مردمی و اجتماعی دارند.
۲۰۰ نفر عضو انجمن تجاری خصوصی “Chamber of Digital Commerce” دارد که می توان به مایکروسافت و آی.بی.ام اشاره نمود. حالا بورینگ در کاخ سفید فعالیت می کند و در آنجا بعنوان یک تحلیلگر قانونی در مجلس نمایندگان ایالات متحده، مشاوره در امور مالی، اقتصاد، مالیات و مراقبت های بهداشتی فعالیت دارد. وی همینطور استاد فناوری زنجیره بلوکی دانشکده اقتصاد “دانشگاه جُرج تاون”(Georgetown University) است.
۳. “جوی بولاموینی”(Joy Buolamwini)

“جوی بولاموینی” دانشمند کامپیوتر و “فعال دیجیتال”(digital activist) است که در آزمایشگاه ام.آی.تی کار می کند. او بنیانگذار “اتحادیه عدالت الگوریتمی”(Algorithmic Justice League) است که در آن تعصب در هوش مصنوعی را تعریف می کند و شیوه های مبارزه با آنرا توسعه می دهد. او متولد کانادا است و تحصیلات کارشناسی خویش را در رشته کامپیوتر در “موسسه فناوری جورجیا” شروع کرده است. وی موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته یادگیری و فناوری از دانشگاه آکسفورد شده است و دارای مدرک دکتری افتخاری از جانب موسسه ام.آی.تی است.
۴.”سارا کلترباک”(Sarah Clatterbuck)

در آوریل ۲۰۱۸، مهندس “سارا کلترباک”، به کار کسب درآمد در یوتیوب پیوست اما قبل از آن او به مدت شش سال مدیر ارشد سرویس شبکهٔ اجتماعیِ تجاری “لینکدین”(LinkedIn ) بود. طی این شش سال کلترباک گروه های متعددی را در زیرساخت های کاربردی رهبری کرد. وی بعنوان یک تکنسین، مدافع ساخت محصولات برای خدمت به افراد دارای مشکلات فیزیکی و شناختی است.
۵. “جنیفر دودنا”(Jennifer Doudna)

جنیفر دودنا زیست شیمی دان اهل ایالات متحده آمریکا و استاد دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است. او از سال ۱۹۹۷ پژوهشگر “موسسه پزشکی هاورد هیوز”(Howard Hughes Medical Institute) بوده است. دودنا در سال ۱۹۸۵ لیسانسش را در رشته شیمی از کالج پامونا گرفت و در رشته زیست شیمی مدرک دکترایش را از دانشگاه هاروارد گرفت. او فوق دکترایش را با راهنمایی توماس چک و از دانشگاه کلرادو بولدر گرفت. او رهبر پروژه کریسپر است و روشی را برای توانایی تغییر DNA در تمام گونه های گیاه و حیوانات کشف و توسعه داد. فناوری کریسپر پتانسیل بسیار زیادی در کشاورزی و در درمان بیماری های انسان همچون سرطان دارد.
تناوب های کوتاه پالیندروم فاصله دارِ منظم خوشه ای یا کریسپر بخشی از دی.ان.ای پروکاریوت هستند که حاوی تناوب های کوتاه توالی های بنیادین هستند.
کریسپر نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باکتری ها است که آنها را قادر به کشف دی.ان.ای ویروس و بعد نابودی شان می کند.
۶. “سلسته فرالیک”(Celeste Fralick)

شرکت “مک آفی”(McAfee) یک شرکت مهم در زمینه امنیت کامپیوتر به حساب می آید و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ ثروت این شرکت به ۱۷.۳۸ میلیارد دلار برسد. دکتر “کلسته فرالیک”(Celeste Fralick) مدیر بخش مرکز نظارت و فنی این شرکت است. وی مدیر ارشد بخش اطلاعات علمی در بخش اینترنت اشیا اینتل هم است. او یکی از افراد مهم در زمینه توسعه یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل عمیق است. فرالیک دکترای خویش را در رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه ایالتی آریزونا کسب کرده است.
مک آفی یک شرکت در زمینه امنیت کامپیوتر است که در کالیفرنیا قرار دارد. مهم ترین محصولش ضدویروس مک آفی و مک آفی سکوریتی سوئیت که هم ضد ویروس، هم فایروال و هم ضد اسپای ور است.
۷. “جاسلین گلدفین”(Jocelyn Goldfein)

“جاسلین گلدفین”(Jocelyn Goldfein) پیشتر تجربه کار بعنوان مهندس در فیس بوک و مدیر عاملی شرکت “وی ام ویر” را داشته است. وی ام ویر(VMware، Inc) شرکت فراهم کننده نرم افزارهای مجازی سازی است که دفتر اصلی آن در شهر پالو آلتو در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. حالا وی مسئولیت مدیریت اجرایی یک شرکت “سرمایه گذاری خطرپذیر” را در توسعه یک استارت آپ دارد. سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital) که از آن با عنوان های «سرمایه گذاری جسورانه» یا «سرمایه گذاری کارآفرینی» هم نام می برند، عبارت است از تأمین سرمایه لازم برای شرکت ها و کسب وکارهای نوپا(استارت آپ) و کارآفرین که مستعد جهش و رشد ارزش و البته ریسک فراوانی است. گلدفین استاد راهنما “دانشگاه استنفورد” و معاون “دانشکده هاروی مود”(Harvey Mudd College) هم است.
۸. ” دایان گرین”(Diane Greene)

” دایان گرین”(Diane Greene) مدیر عامل “سکوی ابری گوگل” است و موسس استارت آپ “Bebop Technologies” است.
سکوی ابری گوگل یک خدمت محاسبات ابری است که توسط گوگل برای میزبانی در همان زیرساختی که گوگل جهت استفاده داخلی محصولات کاربر نهایی، مانند جستجوی گول و یوتیوب عرضه می گردد. سکوی ابری توسعه دهندگان محصولات را قادر می سازد که طیف وسیعی از برنامه ها را از وب سایت های ساده برای برنامه های کاربردی پیچیده تولید کنند.
سکوی ابری گوگل بخشی از یک مجموعه خدمات شرکت اقتصادی Google Cloud است و فراهم کننده مجموعه ای از خدمات مبتنی بر ابر پیمانه ای با یک میزبان از ابزارهای توسعه است. گرین مدیر اجرایی شرکت “وی ام ویر و عضو منتخب آکادمی مهندسی ایالات متحده است.
۹. “راشل هارویتز”(Rachel Haurwitz)

“راشل هارویتز”(Rachel Haurwitz) زیست شناس آمریکایی است. او بنیانگذار، مدیر اجرایی و رئیس شرکت Caribou Biosciences، یک سازمان ویرایشگر ژن است.
هارویتز یکی از پیشگامان فناوری”کریسپر”(CRISPR) است. در آنجا، او به کشف پدیده CRISPR برای ویرایش رشته های DNA کمک زیادی کرد. او به همراه چند پژوهشگر استارت آپ “Caribou Biosciences” را برای انجام آزمایشات کریسپر تاسیس کرد. تناوب های کوتاه پالیندروم فاصله دار منظمِ خوشه ای یا کریسپر بخشی از دی ان ایِ پروکاریوت هستند که حاوی تناوب های کوتاهِ توالی های بنیادین هستند.
کریسپر نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باکتری ها است که آنها را قادر به کشف دی.ان.ای ویروس و بعد نابودی شان می کند. بخشی از سیستم کریسپر، پروتئینی به نام کَس۹(Cas۹) است، که قابلیت جستجو، برش زدن و سرانجام استحاله دی.ان.ای ویروس را به روشی خاص دارد. فناوری کریسپر به دانشمندان اجازه می دهد، تغییراتی در دی.ان.ای سلول ها تولید کنند.
۱۰. “آریان هوارد”(Aryana Howard)

“آریان هوارد” (Aryana Howard)، کارآفرین، مهندس رباتیک و رئیس دانشکده محاسبات دانشگاه جورجیا است.
او همینطور نسل بعدی رباتیک را رهبری می کند. او موسس شرکت “Zyrobotics” است که در آن محصولات آموزشی رباتیک برای کودکان توسعه داده می شود. هاوارد در حرفه خود، انواع مختلفی از نوآوری های رباتیک را توسعه داده است، همچون ربات های SnoMote JPL، که برای تحقیق در مورد مکان های یخی مانند یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرند. او موفق به دریافت جوایز معتبر متعددی همچون جایزه A. Nico Habermann انجمن تحقیقات کامپیوتری شده است.
۱۱. “فی فی لی”(Fei-Fei Li )

“فی فی لی”(Fei-Fei Li ) استاد علوم کامپیوتر “دانشگاه استنفورد” است. وی مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی استنفورد و آزمایشگاه چشم استنفورد است. در سال ۲۰۱۷، او موسسه خصوصی “AI۴ALL، ” برای انجام آزمایشات متنوع در زمینه هوش مصنوعی تاسیس کرد. لی همینطور در زمینه “دید رایانه”(Computer vision) و “علوم اعصاب شناختی”(cognitive neuroscience) هم فعالیت می کند. لی بعنوان یکی از برترین افراد حوزه هوش مصنوعی جهان شناخته می گردد.
۱۲. “کارول ای ریلی”(Carol E. Reiley)

“کارول ای ریلی”(Carol E. Reiley) دانشمند کامپیوتر، مهندس رباتیک و کارآفرین است. او یکی از پیشگامان سیستم های ربات های هوشمند و مستقل در برنامه های کاربردی مانند جراحی، اکتشافات فضایی و ماشین های خودران است. او بنیانگذار و رئیس شرکت ماشین های خودران”Drive.ai” است. او همینطور نویسنده کتاب کودکان است.
۱۳. “جینی رومتی”(Ginni Rometty)

“جینی رومتی”(Ginni Rometty) کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که هم اکنون بعنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره شرکت آی.بی.ام فعالیت می نماید.
وی دانش آموخته “دانشگاه نورث وسترن” در رشته مهندسی برق و هم علوم رایانه(هر دو تا مقطع کارشناسی) می باشد. رومتی از سال ۱۹۸۱ که وارد آی.بی.ام شد، در سطوح مختلف مدیریتی فعالیت نمود و در سال ۲۰۰۲ بعنوان معاون مدیرعامل و رئیس بخش فروش، بازاریابی و استراتژی این شرکت انتخاب گردید. سپس در ماه ژانویه سال ۲۰۱۲ از جانب هیئت مدیره آی.بی.ام به مدیرعاملی شرکت منصوب گردید. در اکتبر همان سال به دنبال بازنشستگی ساموئل پالمیسانو رئیس هیئت مدیره آی.بی.ام شد.
۱۴. “گوین شاتول”(Gwynne Shotwell)

“گوین شاتول”(Gwynne Shotwell) رئیس و مدیر عامل اجرایی شرکت حمل و نقل فضایی آمریکایی اسپیس ایکس است. وی توسط فوربس هفتاد و ششمین زن قدرتمند جهان شناخته شده است.
شرکت فناوری های اکتشاف فضایی(Space Exploration Technologies Corporation) یا اسپیس ایکس (SpaceX)، نام یک شرکت تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی تجاری در آمریکا است. این شرکت در سالِ ۲۰۰۲ در کالیفرنیا شکل گرفت و امروز در حال گسترش است. اسپیس ایکس یکی از سه شرکتی است که در آینده نزدیک برای ناسا سفینه های سفارشی خواهند ساخت تا جایگزین موشک های روسی شوند.
۱۵. “ترسا تاکر” (Therese Tucker)

ترسا تاکر یک کارآفرین آمریکایی، رئیس، مدیرعامل و بنیانگذار BlackLine و ” نرم افزار سازمانی”(Enterprise software) است. او دارای مدرک لیسانس علوم کامپیوتر و ریاضیات از دانشگاه ایلی نوی است. نرم افزار سازمانی که به صورت نرم افزار کاربردی سازمانی(EAS) هم نامیده می شود، نرم افزار کامپیوتری است که در سازمان هایی مانند شرکت های تجاری یا دولت مورد استفاده قرار می گیرد. درست برعکس نرم افزار انتخابی توسط یک شخص برای اهداف شخصی استفاده می شوند. نرم افزار سازمانی جزوی از یک سیستم اطلاعاتی کامپیوتری و مجهز به نرم افزاری برای تولید پایگاه های وب است.