Rate this post

عاشق وب خداحافظی با جراحی مغز باز با یک روش نوین
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، حالا پژوهشگران “دانشگاه ملبورن”(University of Melbourne) یک دستگاه جدید به نام “Stentrode” را برای جراحی مغز توسعه داده اند.
دستگاه مذکور یک ابزار مفید می باشد که می تواند جریانات الکتریکی را از راه یک برش کوچک در گردن به مناطق مورد نظر در مغز ارسال نماید.
“تحریک عمقی مغز”(DBS)، یک روش درمانی بسیار حساس است که می تواند نتایج گسترده ای داشته باشد. پژوهشگران با اعمال الکترودها به مناطق مغز برای تحریک نورون های خاص، پیشرفت های بسیار مثبت و چشمگیری در زمینه کاهش مبتلاشدن به آلزایمر تا کمک به افراد فلج برای به دست آوردن دوباره احساسات شان و بهبود روحیه افراد مبتلا به افسردگی شدید داشته اند.
تحریک عمقی مغز نوعی روش درمانی(جراحی) در پزشکی است که در آن الکترودهایی در داخل مغز بیمار قرار داده می شوند. این الکترودها سپس کاشته شدن در مغز به یک دستگاه مولد پالس الکتریکی متصل می شوند. پالس الکتریکی تولید شده توسط دستگاه پالس ژنراتور از راه الکترودهای کاشته شده در مغز به بافت های عمقی مغز انتقال یافته و از این طریق اثر درمانی خودرا اعمال می نماید. هم اکنون از این روش درمانی جهت معالجه بیماری پارکینسون و تعدادی از بیماری های عصبی و روانی استفاده می گردد.
اما این فرآیند به شدت تهاجمی است و دانشمندان برای انجام این روش میبایست یک بخشی از جمجمه را برش داده و سیم هایی را برای ارسال جریان الکتریکی به مناطق مختلف مغز قرار دهند. اما با دستگاه جدیدی که دانشمندان دانشگاه ملبورن توسعه داده اند، جراحان می توانند از راه یک رگ خونی وارد مغز شوند. ابزاری که دانشمندان دانشگاه ملبورن توسعه داده اند به اندازه یک چوب کبریت است.

دکتر “نیکلاس اپی”(Nicholas Opie)، مهندس بیومکانیک این مطالعه اظهار داشت: حذف نیاز به جراحی مغز باز، یک مزیت بزرگ برای بیماران است. این امر به میزان قابل توجهی خطر مبتلاشدن به عفونت را می کاهد و هزینه آن باز نسبت به جراحی بسیار کمتر است. علاوه بر این، جراحان دیگر مستقیما به مغز لطمه نمی رسانند چونکه Stentrode درون رگ های خونی قرار می گیرد.
اپی و دیگر پژوهشگران از سال ۲۰۱۲ بر روی توسعه این دستگاه کار می کنند. محصول نهایی شامل یک “سیم کوچک”( microwire) و یک “کاتتر کوچک”(microcatheter) است که می تواند از راه یک سوراخ کوچک وارد گردن شود و در درون رگ های خونی قرار گرفته و تا زمانیکه آن در قشر مغزی وارد شود، توسط اشعه ایکس هدایت شود.
کاتتر در پزشکی، یک لوله نازک، معمولا بلند و قابل انعطاف و تولید شده از مواد دارای کاربرد در پزشکی است که در طیف گسترده ای از توابع دانش پزشکی و بهداشت به کار می آید. کاتترها وسیله ای در خدمت پزشکی هستند که می توانند در بدن بیمار برای یک هدف معین استفاده شوند. با تغییر در مواد یا تنظیم شکل کاتتر در مرحله تولید، می توان به کاتتر برای قلب و عروق، ارولوژی، گوارش، سیستم عصبی، و برنامه های کاربردی چشمی دست یافت.
پژوهشگران این دستگاه را درون سیاهرگ قشر حرکتی گوسفند آزمایش کردند و عملکرد آنها را نسبت به آرایه های الکترودهای روی پوست سر، همراه با الکترودهای مشابه سوزنی مورد استفاده در تحریک مغزی عمیق فعلی مورد آزمایش قرار دادند. آنها توانستند نشان دهند که این وسیله می تواند مناطق مغزی را که با حرکات خاص عضلانی مرتبط هستند فعال کند.
اپی در اختتام اظهار داشت: آزمایشات بسیاری برای اطمینان از صحت عملکرد این دستگاه در آزمایشات انسانی انجام شده و سال ۲۰۱۹ از آن استفاده خواهیم کرد.
یافته های این مطالعه در مجله ” Nature Biotechnology ” منتشر گردید.