Rate this post

عاشق وب: ربات ˮسایمونˮ(CIMON) کار خودرا با گفتن آغازین کلمات با یکی از اعضای خدمه ایستگاه فضایی شروع کرد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، فضانورد آلمانی “الکساندر گرست”(Alexander Gerst) روز ۱۵ نوامبر طی آزمایش ۹۰ دقیقه ای در ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) با ربات هوش مصنوعی “سایمون” صحبت کرد.
برمبنای بیانیه شرکت ایرباس، “گرست”، فرمانده خدمه ایستگاه فضایی فعلی، سایمون را با گفتن جمله “بیدار شو، سایمون” بیدار کرد و سایمون باز در پاسخ اظهار داشت: چه کاری می توانم برایتان انجام دهم؟
سایمون با موفقیت چهره گرست را شناسایی کرد و به رسمیت شناخت و با استفاده از حسگرهای اولتراسونیک تصاویر و فیلمی از خود در “آزمایشگاه فضایی کلمبوس”(Columbus) گرفت. سپس دستورالعمل هایی برای گرست برای انجام آزمایش کریستال که توسط یک دانش آموز طراحی شده بوده، نمایش کرد.
آزمایشگاه فضایی کلمبوس یک آزمایشگاه علمی و بخشی از ایستگاه فضایی بین المللی است که توسط سازمان فضایی اروپا تولید شده است. کلمبوس عمده ترین همکاری این سازمان در پروژه ایستگاه فضایی بین المللی تابحال شمرده می شود. این آزمایشگاه فضایی به شکل استوانه ای به قطر ۴ و نیم متر است و فضای داخلی آن با گنجایش ۷۵ متر مکعب از انعطاف زیادی برای نصب ابزارهای گوناگون پژوهشی برخوردار می باشد. علاوه بر محیط درون آزمایشگاه، از محوطه بیرونی کلمبوس باز برای پژوهش های علمی استفاده میگردد.
سایمون یک ربات با طراحی چاپ سه بعدی و وزن حدود ۵ کیلوگرم(۱۱ پوند بر روی زمین) است که به صورت مشترک توسط “مرکز هوافضای آلمان”(DLR)، ایرباس و شرکت” آی.بی.ام” توسعه داده شده است. سایمون همانند “سیری”(Siri) دستیار مجازی اپل، یا “الکسا” آمازون عمل می کند. سایمون خودش دستورات را پردازش نمی کند، بلکه با یک “رایانش ابری واتسون مستقر روی زمین”(ground-based cloud computer) برای پردازش، ارتباط برقرار می کند. این ربات دارای یک “پردازنده هوش مصنوعی” و “نمایشگر ۸ اینچی” است و برای حرکت در شرایط بی وزنی فضا از موتورهای “کنترلی پروانه ای” استفاده می نماید.
واتسون یک سامانه کامپیوتری هوش مصنوعی قادر به پاسخگویی به سوالات مطرح شده در زبان گفتار است که در پروژه DeepQA در شرکت آی.بی.ام توسعه یافته است. نام این کامپیوتر از اسم آغازین مدیرعامل شرکت، “توماس واتسون” انتخاب شده است.
در این بیانیه آمده است: اگر یک سوال یا آدرسی از سایمون پرسیده شود، ابتدا هوش مصنوعی واتسون شناسه صوتی که توسط هوش مصنوعی درک و تفسیر شده است را به متن تبدیل می کند. هوش مصنوعی واتسون نه تنها محتوای جملات بلکه مدلول باطنی هر جمله را باز درک می کند.
سایمون به شبکه Wi-Fi ایستگاه فضایی بین المللی متصل است که داده ها را از راه ارتباطات ماهواره ای به زمین انتقال می دهد.
“مارکو تروواتلو”(Marco Trovatello)، سخنگوی مرکز فضایی آژانس فضایی اروپا در کلن، آلمان، در گفتگو با پایگاه خبری اسپیس اظهار داشت: سایمون می تواند سپس پرسیدن هر سوالی در عرض چند ثانیه پاسخ شما را بدهد.
یک لینک داده سایمون را با مرکز کنترل کلمبوس در آلمان متصل می کند؛ از آنجا، این سیگنال برای نخستین بار به مرکز پشتیبانی فضایی بیوتکنولوژی در “دانشگاه لوسرن”(Lucerne University) در سوئیس، جایی که تیم کنترل سایمون مستقر است، ارسال میگردد.