Rate this post

عاشق وب: دانشمندان در سوئیس با همکاری ˮپیمان کرمیˮ دانشمند ایرانی، یک هیدروژل جدید ابداع نموده اند که به بافت بلا دیده می چسبد و با هدایت سلول های ترمیم کننده به ناحیه بلا دیده، آنرا برای مدت طولانی محافظت می کند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، دو تیم از محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان(EPFL) یک ماده به وجود آورده اند که می تواند غضروف های بلا دیده را به صورت موثر بهبود بخشد.

وقتی که یک غضروف بلا می بیند، نیاز به بیشترین کمک ممکن دارد. غضروف همانند دیگر بافت های نرم، خودش را بازیابی نمی کند، بدین سبب هر آسیبی به این بافت، نیاز به مداخله پزشکی دارد.

به همین دلیل، دانشمندان پیوسته به دنبال روش ها و مواد بهتر برای درمان بلا های در رابطه با غضروف هستند و یکی از تکنیک هایی که آنها اخیرا به آن دست یافته اند، تزریق مواد هیدروژل حاوی داروهای مفید یا سلول های ترمیم کننده به نقاط بلا دیده است.

مشکل این روش این است که هیدروژل های تجاری در دسترس، در هنگام حرکت بیمار در جای خود باقی نمی مانند. پزشکان باید از غشا برای نگهداری آنها در محل استفاده کنند و این غشاها باید بر روی بافت قرار گیرند. با این وجود، ماده ابداعی محققان موسسه لوزان، به صورت طبیعی به بافت نرم می چسبد.

در حقیقت، هیدروژل جدید که متشکل از ۹۰ درصد آب و یک ماتریس دو شبکه ای و یک شبکه فیبر است، حتی با وجود فشرده شدن یا کشش، از بافت جدا نمی گردد.

“دومینیک پیولتی” که یکی از سرپرست های تیم توسعه این هیدوژل است، توضیح داد که این چسبندگی مداوم به این دلیل است که ساختار شبکه دوگانه، انرژی مکانیکی ورودی را در سراسر هیدروژل توزیع می نماید.

وی اظهار داشت: اگر این ماده را با سلول های ترمیمی یا دارو همراه کنید، می تواند غضروف های بلا دیده را درمان کند.

وی اضافه کرد: هیدروژل ما ۱۰ برابر چسبنده تر از مواد موجود در بازار است و به لطف محتوای آب بالا، هیدروژل ما بسیار شبیه به بافت طبیعی است.

این محققان همین طور ثابت کرده اند که این هیدروژل می تواند به چند نوع بافت متصل شود.

آنها در گام بعدی قصد دارند این هیدروژل را با عوامل مختلفی که معمولا برای درمان استفاده می شوند و در برنامه های خاصی استفاده می شوند، همراه کنند.