Rate this post

عاشق وب: روز ۱۶ نوامبر ۱۹۷۳ یک سفینه از نوع آپولو سکوی شماره ۳۹-ب مرکز فضایی کاناورال به مقصد ایستگاه فضایی اسکای لب را با سه سرنشین ترک گفت تا سفر رکوردشکنی را آغاز کند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا؛ به دنبال لغو آخرین ماموریت های آپولو، کارشناسان ناسا با انجام تغییراتی در موشک ساترن-۵ آزمایشگاه فضایی اسکای لب را با هدف بررسی تاثیرات محیط فضا بر روی فضانوردان و مطالعه دقیق تر خورشید به وسیله تلسکوپ هایی در نورهای ماورای بنفش، هیدروژن آلفا و اشعه ایکس ساختند.

اسکای لب اولین و تنها ایستگاه مداری آمریکا، یک آزمایشگاه مداری بزرگتر از ایستگاه فضایی روس ها یعنی سالیوت بود و حدود ۹۰ تن وزن، ۳۶ متر طول و ۳۶۱ متر مکعب فضای مفید داشت.

سه گروه ۳ نفره فضانوردان در اسکای لب اقامت کردند و رکورد های جدیدی در پروازهای فضایی از خود به جا گذاشتند که طولانی ترین آنها توسط سومین گروه صورت گرفت.

جرالد کار، ادوارد گیبسن و ویلیام پوگ توانستند با موفقیت به اسکای لب راه یابند و سفری را آغاز کردند که مهمترین و اصلی ترین هدفش انجام بررسی و عکسبرداری از دنباله دار کوهوتک بود. این دنباله دار هر ۸۰ هزار سال یک بار ظاهر می گردد. طبق محاسبه اخترشناسان در جریان سفر سومین گروه، روز ۲۸ دسامبر از ۲۱ میلیون کیلومتری خورشید می گذشت.

در جریان این سفر تاریخی، فضانوردان چهار بار در فضا راهپیمایی داشتند که جمعا ۲۲ ساعت و ۱۳ دقیقه طول کشید و برای برداشتن فیلم دوربین های خارجی همینطور تعویض و تغییر بعضی دستگاه ها صورت گرفت. طی دو راهپیمایی، فضانوردان به عکسبرداری از ستاره دنباله دار کوهوتک پرداختند که به کمترین فاصله با زمین رسیده بود.

کیهان نوردان در ایام پایانی به علت اصرار مرکز هدایت پرتاب برای افزودن زمان کاری آنها به میزان ۵۰ درصد مشکلات جدی با کارکنان مرکز هدایت پرواز پیدا کردند. این درگیری سبب شد هر سه نفر از پرواز فضایی در آینده محروم شوند. البته آمریکا بعد از این پرواز تا حدود ۸ سال ماموریت سرنشین دار دیگری نداشت!!

سرانجام فضانوردان روز ۴ فوریه ۱۹۷۴ به درون سفینه آپولو رفته و آنرا از ایستگاه مداری جدا کرده راهی زمین شدند. آنها ضمن سفری ۸۴ روز و یک ساعت و ۱۶ دقیقه ای و طی مسافتی ۵۶ میلیون کیلومتری و ۱۲۱۴ بار گردش در اطراف زمین ۷۵ هزار تصویر از خورشید، ۱۷ هزار از زمین و ۲۵۰۰ عکس از کوهوتک همینطور بعضی نتایج سفر خویش را به همراه داشتند به زمین برگشتند. سفینه آنها در ۳۲۵ کیلومتری جنوب غربی سن دیه گو در اقیانوس آرام بر آب فرود آمد. کیهان نوردان از نظر بدنی ضعیف شده بودند و نمی توانستند روی پای خود بیاستند و تا مدت ها تحت نظر پزشک به سر می بردند.

طرح اسکای لب که از دل برنامه آپولو و با لغو چند پرواز این سفینه به ماه بیرون آمد یکی از موفق ترین برنامه های فضایی ناسا بود و رکورد گروه سوم تا سالیان درازی توسط کیهان نوردان آمریکایی دست نخورده باقی ماند.