عاشق وب: اپراتورهای همراه در حالی به افزایش تعرفه صوت در جهت همسان سازی تعرفه ها اقدام نمودند که عرضه دهندگان اینترنت ثابت معتقدند بالا بودن تعرفه صوت سبب شده هزینه اینترنت موبایل بسیار پایین تر از قیمت واقعی خود باشد و با تولید دامپ، باعث ورشکستگی شرکت های عرضه دهنده اینترنت ثابت شده است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، مدتی است اپراتورهای اینترنتی از وضعیت تعرفه اینترنت موبایل ناراضی و معتقدند تعرفه بالای صوت در اپراتورهای موبایل حاشیه سود خوبی در این بخش بوجود آورده و به آن ها کمک می نماید که بخش دیتای موبایل را پوشش داده و با قیمت هایی پایین تر از قیمت منطقی اینترنت موبایل عرضه کنند. این مورد سبب شده بعضی از شرکت های FCP کم کم دچار مشکلات مالی و از بازار خارج شوند و درنتیجه مشترکشان را از دست بدهند.

به همین دلیل بخش خصوصی و هم چنین اپراتورهای عرضه دهنده خدمات اینترنتی و در صدر آن ها شرکت مخابرات ایران، از رگولاتوری درخواست اصلاح تعرفه را دارد تا با کاهش تعرفه ی صوت در اپراتورهای موبایلی، حاشیه سودی که معتقدند در این بخش تولید می شود، از بین رفته و تعرفه های اینترنتی در موبایل واقعی شود.

حاشیه سود اپراتورها از صوت؛ دلیل دامپینگ اینترنت

محمدباقر اثنی عشری – رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری – چندی قبل به تعرفه پایین صوت در اپراتورهای موبایل اعتراض کرده و گفته بود چونکه بالا بودن تعرفه های صوت به دامپ بازار توسط اپراتورها کمک می نماید و آن ها که از بازار صوت منبع درآمد خوبی دارند، از جای دیگر هزینه می کنند. اگر تعرفه صوت موبایل واقعی و مثل اینترنت ثابت که به صورت متناسب کم شده، کاهش پیدا کند، آن وقت تعرفه اینترنت موبایل هم واقعی می گردد.

وی هم چنین اظهار کرده بود: اپراتورهای تلفن همراه که برروی اینترنت حاشیه سود پایینی دارند، حاشیه سودشان روی صوت خوب است و این حاشیه به آن ها کمک می نماید که این قسمت را پوشش دهند. این مورد سبب شده تعداد محدودی از شرکت های FCP کم کم دچار مشکلات مالی و از بازار خارج شوند و درنتیجه مشترکشان را از دست بدهند که این خواسته مردم، صنف و دولت نیست.

پس از آن محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – درباره این درخواست سازمان نظام صنفی برای کاهش تعرفه صوت اپراتورها درجهت متعادل سازی تعرفه اینترنت ثابت، اظهار نمود: دررابطه با این مورد باید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصمیم بگیرد، نامه شان هم به سازمان تنظیم مقررات ارجاع شده که رسیدگی شود.

اپراتورها تعرفه های صوت را افزایش دادند!

اما چندی بعد از این موضوع، نه تنها کاهش تعرفه ی صوت اتفاق نیفتاد، بلکه اپراتورهای موبایل آنطور که اعلام کردند، درراستای یکسان سازی تعرفه های خود، تعرفه مکالمات برای بعضی از تماس های درون و برون شبکه در سیم کارت های اعتباری و دائمی را افزایش دادند که باآنکه اتفاقی مغایر قانون و خارج از تعرفه های تعیین شده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نبود، اما فارغ از افزایش تعرفه برای کاربران، گامی خلاف خواسته ی عرضه دهندگان اینترنت ثابت و بخش خصوصی به شمار می رفت.

در این باره حسین ریاضی – مدیرعامل یک شرکت اینترنتی- با بیان این که هم اکنون اپراتورها سرویس صوت را با گران ترین نرخ عرضه می کنند، اظهار داشت: موبایل در ابتدا یک ابزار لوکس بود و بحث دیتا هم مطرح نبود، اما اکنون مردم مجبورند از موبایل استفاده کنند. بنابراین اگر اپراتوری که درآمد خوبی از مکالمات دارد، بخواهد پیشنهاد دیتای ارزان بدهد که مشترکش به اپراتور دیگری مهاجرت نکند، طبق قوانین تجارتی دامپینگ انجام داده است.

بر این اساس برخی کارشناسان می گویند باید یک بازار رقابتی بین اپراتورها برقرار باشد؛ شرکتهای اینترنتی هم بر این عقیده اند که هیچ گاه از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نخواستند تعرفه ای را بالا ببرد، یا پایین بیاورد، اما هرچند اپراتوری از یک بخش درآمد کسب کرده و بخش دیگری را مجانی عرضه کند، مخالفند. قواعد تجارت جهانی و ایران مخالف دامپینگ است، چونکه دامپینگ بازار رقابت را محدود می کند که درنتیجه مشتری در کیفیت و کمیت متضرر می گردد.

هم چنین دبیر سندیکای صنعت مخابرات با بیان این که اپراتورهایی که کارشان فقط ارائه سرویس اینترنت است، نمی توانند با اپراتورهای همراه رقابت کنند، اظهار کرده بود: همراه اول و ایرانسل با دقیقه ای ۴۰ تا ۶۰ تومان برای مکالمه، درآمد بالایی دارند و مردم هم عادت کردند که حتی اگر تلفن ثابت باشد، از موبایل استفاده کنند و مهم نیست چه نرخی داشته باشد. بدین ترتیب پول زیادی وارد اپراتور می گردد و محبوبیت خودش را با بسته های ارزان قیمت اینترنتی حفظ می کند و با هیچ اپراتوری قابل رقابت نیست.

فرامرز رستگار خاطرنشان کرده بود که بحث ما این است حالا که مردم پرداخت هایی را برای امور ارتباطی خود صرف می کنند و پرداخت قبض موبایل، صورت حساب اینترنت و تلفن ثابت را دارند، باید بدون افزایش این هزینه، در آن ها جابه جایی صورت بگیرد؛ چونکه درآمدی که سمت اپراتورهای موبایل می رود، به حق نیست و باید کمتر شود. درآمدزایی اپراتورهای موبایل از بخش صوت، هنگفت است و درنتیجه بسته های اینترنتی را با قیمت ارزان و زیرقیمت عرضه می کنند.

مشکل اینترنت ثابت، کیفیت سرویس است

البته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که دلیل اصلی مهاجرت کاربران از اپراتورهای ثابت به همراه، کیفیت و کمیت سرویس است، درباره درخواست اپراتورهای ثابت برای اصلاح تعرفه اینترنت توضیح داد: هم اکنون درآمد ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد اپراتورها از دیتا و ۳۰ تا ۴۰ درصد از حوزه ویس است. اپراتورهای ثابت می گویند از بالا بودن تعرفه ویس برای پایین آوردن تعرفه دیتا استفاده می نمایند و می توانند بازار بزرگ تری را بگیرند که ۷۰ درصد بازارشان را می سازد. اما الان مشکل اپراتورهای ثابت بحث تعرفه نیست.

او هم چنین تصریح کرد: در گذشته شما برروی سرویس ۳G، متوسط دو تا سه مگابیت پهنای باند سرعت داشتید و ADSL خانه به شما هفت تا هشت مگ سرعت می داد، اما الان وقتی سرعت موبایل به صورت متوسط ۲۵ مگ است و سرعت خانه برروی همان شش مگ مانده، شما علاقه ای به سوییچ کردن روی اینترنت ثابت ندارید. ازاین رو دلیل اصلی از دید ما که بررسی می نماییم، قیمت نیست بلکه کیفیت و کمیت سرویس است.

حسین فلاح جوشقانی – رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- هم با بیان این که هم اکنون حداکثر درآمد اپراتورها از دیتاست، از تعیین مقرراتی برای آزادسازی تعرفه ها اطلاع داد و درباره درخواست اپراتورهای اینترنتی برای اصلاح تعرفه صوت و آزادسازی تعرفه اینترنت اظهار نمود: ما هم متقاضی آزادسازی تعرفه هستیم، مقرراتش را آماده کردیم و این مورد در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد. اتفاقا بخش های خصوصی کمی از این مورد می ترسند و احساس می کنند اگر در آزادسازی نظارتی نباشد، شرکت های بزرگ تر با تعرفه های تهاجمی مشکل تولید کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *