Rate this post

عاشق وب: نوع موسیقی که ما گوش می دهیم می تواند تاثیر بسزایی بر روحیه ما بگذارد و اگر این تاثیرگذاری مثبت باشد، ما روحیه شاد و مثبتی خواهیم داشت. اما زمانی که درس می خوانیم یا تکلیفی را انجام می دهیم چطور؟
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنای دانشگاه هنر، برخی از دانشجویان مدام هدفون در گوششان است و به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهند. برخی از دانشجویان به سکوت مطلق احتیاج دارند. برخی دیگر هم مشخص است که زمان مطالعه سبک و ژانر خاصی را انتخاب کرده و گوش می دهند.
به صورت مثال موسیقی کلاسیک، راک کلاسیک، یا هوی متال.
سئوال مهم اینجاست که آیا سبک موسیقی که ما گوش می دهیم می تواند بر بازدهی مطالعه ما اثرگذار باشد؟ و اگر اثرگذار است چه سبکی را باید گوش دهیم؟
سه سبک موسیقی
محققان بریتانیایی بر روی ۳۰ دانشجو این تحقیق را انجام داده اند.
سه سبکی که برای این دانشجویان پخش می شد بدین سان بود:
۱٫موسیقی همراه با آواز که از میان موسیقی های مورد علاقه فرد بود پخش می شد.
۲٫موسیقی هوی متال که جزو علایق فرد نبود، همراه با آواز.
۳٫ موسیقی هوی متال بدون آواز و خشن.
این موسیقی تا زمانی که یک بخش از مطالعه ادامه داشت مدام تکرار می شد و با تمام شدن یک بخش مطالعه یا سکوت بود و یا یکی از سه نوع موسیقی پخش می شد.
موسیقی همراه با متن آوازی:
به نظر می رسید که بازدهی مطالعه دانشجویان زمانی که موسیقی با متن آوازی همراه بود پایین تر بوده و اشتباهاتی در درک مطلب و پاسخ به سوالات را همراه داشته است.
مورد علاقه بودن یا نبودن:
نتایج نمراتی که دانشجویان در این آزمون کسب کردند حدودا مشابه بود؛ چه موسیقی که پخش می شد مورد علاقه شان بود و چه مورد علاقه آنها نبود نتایج حاصل از آزمون حدودا یکسان بود.
سکوت و یا موسیقی سازی:
دانشجویانی که در سکوت بخشی از درس را مطالعه کرده بودند، نتایج بهتری کسب کردند. ولی باز هم نتایج دانشجویان با وجود سکوت و یا موسیقی غیرآوازی مشابه هم بوده است. ازاین رو به نظر می آید چنانچه متن آوازی نداشته باشیم پخش موسیقی نمی تواند عامل برهم زننده ی تمرکز باشد.
مطلب دیگری که باید در نظر داشت این است موسیقی آوازی عملکرد را پایین می آورد چه به زبان مادری باشد، چه به زبانی ناآشنا خوانده شود.
در مورد ریاضی چطور؟
زمانی که با ریاضی سر و کار داریم چطور ؟ آیا گوش دادن به موسیقی با کلام می تواند بازدهی را پایین بیاورد؟ بله، وجود موسیقی آوازی در پس زمینه می تواند تاثیر منفی بر حل مسائل ریاضی داشته باشد.
در مورد مهارت های حرکتی چطور؟
هنگام انجام مهارت های حرکتی گوش دادن به موسیقی تاثیر مثبت دارد یا منفی؟ در این زمینه خصوصیات شخصیتی فرد هم اثرگذار می باشد، افراد درونگرا بیشتر نیاز به سکوت در پس زمینه برای انجام حرکات دارند و برخی دیگر که بیشتر برونگرا هستند هم حرکات جدید را با موسیقی بهتر می آموزند.
در هر صورت مطالعه در سکوت مطمئن ترین راه برای حفظ تمرکز است و درصورتی که شما جز آن دسته افرادی هستید که به شنیدن موسیقی هنگام مطالعه علاقه مند هستید بهترین پیشنهاد می تواند موسیقی بدون کلام و سازی باشد.
سفارش می گردد که سطح کیفی مطالعه خویش را با گوش سپردن به موسیقی های متفاوت بسنجید. در یک نمودار می توان سطح کیفی مطالعه را سنجید؛ مطالعه در سکوت بهترین گزینه، بعد موسیقی غیرآوازی و در درجه پایین تر موسیقی با کلام است. این مطلب را هم در نظر بگیرید که آیا فکر کردن شما همراه با موسیقی به جهت مثبت می رود و افکار خلاق در ذهن شما نقش می بندد یا شما را از فکر و هدف اصلی دور می سازد.