Rate this post

عاشق وب: موشک سایوز اف-گ حامل سفینه فضایی سایوز ام.اس-۱۰ سحرگاهان راهی سکوی پرتاب شد تا فردا دو خدمه ایستگاه فضایی بین المللی را به مدار زمین حمل کند. البته حمل موشک از سالن مونتاژ به سکوی پرتاب خود مراسم خاصی دارد که خواندنی است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا؛ شاید برای خیلی از مردم باور اینکه برترین فناوری جهان یعنی فضانوردی هم درگیر بعضی خرافات است، مشکل باشد اما این واقعیت دارد. به طور مثال خروج موشک از آشیانه مونتاژ حتما باید پیش از طلوع آفتاب صورت گیرد. پیش از حرکت قطار، کارمندان و مهمانان، سکه هایی را بر روی ریل قطار می گذارند و معتقدند که صاف شدن آنها، ناهمواری های راه را برطرف می کند و برای موشک خوش شانسی می آورد!
اعتقاد بر این است که کیهان نوردان در زمان حرکت موشک به طرف سکوی پرتاب و استقرار آن نباید در این محل آنرا تعقیب کنند و گرنه بدشانسی نصیب شان می شود، بنابراین اجازه نمی دهند هیچ یک از آنها در این زمان به محل حمل نزدیک شود.

تحت هیچ شرایطی اجازه داده نمی گردد موشکی در روز ۲۴ اکتبر پرتاب شود چونکه دو حادثه بسیار وحشتناک در این روز اتفاق افتاده است. در ۲۴ اکتبر ۱۹۶۰ در حالیکه گروهی از کارشناسان موشکی شوروی مشغول رفع عیب یک موشک بودند تا آنرا پرتاب کنند، موشک آتش گرفت و بر اثر انفجار و آتش سوزی مخزن آن ۷۴ نفر به قتل رسیدند و تعداد زیادی مجروح شدند.
سه سال بعد در ۲۴ اکتبر ۱۹۶۳ بار دیگر یک موشک منفجر و منجر به کشته شدن جمعی از مهندسان و کارگرانی گردید که در اطراف سکوی پرتاب مشغول به کار بودند. به همین مناسبت روز ۲۴ اکتبر را «روز سیاه» می نامند و در این روز هیچ پرتابی صورت نمی گیرد.

به هر حال موشک حامل سفینه فضایی سایوز ام.اس-۱۰ سحرگاهان راهی سکوی پرتاب شد. البته با عنایت به اینکه سرعت قطار حمل کننده بسیار کند و حدودا در حد راه رفتن معمولی افراد است همزمان با خبرنگاران به سکوی پرتاب رسید و با کمک بازوهای ویژه از حالت افقی درآمده و به سکوی پرتاب عمودی تحویل گردید.
بر مبنای برنامه اعلام شده، سفینه فضایی سایوز ام.اس-۱۰ در حالیکه الکساندر آوچینین فضانورد روسکاسموس و یکلاس هیگ فضانورد ناسا بر عرشه آن حضور خواهد داشت ساعت ۰۸: ۴۰ فردا ۱۱ اکتبر سکوی پرتاب مرکز فضایی بایکونور را به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی ترک کند.