Rate this post

عاشق وب: یکی از اهداف فیلترینگ تلگرام، رفع انحصار از این پیام رسان عنوان شده بود؛ با گذشت چندین ماه از اعمال فیلترینگ، هنوز کاربران پیام رسان های داخلی به تعداد کاربران پیام رسان تلگرام نرسیده است؛ اتفاقی که شاید با حذف نسخه های فارسی تلگرام، تحت تاثیر قرار گیرد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، بنا بر تصمیم مسئولان ذی ربط، دی ماه سال ۱۳۹۶، تلگرام مسدود شد و این مورد فرصتی به پیام رسان های داخلی داد که وارد عرصه ی رقابت شوند. باآنکه این مورد مدت زیادی به طول نینجامید و تلگرام توانست بار اول با قید شرط، از فیلترینگ خارج شد، اما اردیبهشت ماه سال جاری بار دیگر فیلتر شد، این دفعه با عنوان پشتیبانی از پیام رسان های داخلی.

با وجود این، هرچند برخی کارشناسان و تحلیلگران همان زمان هم معتقد بودند فیلترینگ تلگرام تنها راه مناسب برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی نیست، این روند تا امروز ادامه دار شده است و البته از سوی مسئولان قضایی همواره به رشد پیام رسان های داخلی بعد از اعمال فیلترینگ برروی تلگرام و خروج اغلب کاربران از آن و کوچ به شبکه های داخلی اشاره شده است، هرچند این انتقاد هم وجود داشت که بخشی از کاربران ایرانی با استفاده از فیلترشکن از همچنان از تلگرام برای پیام رسانی استفاده می نمایند.

امیر خوراکیان – معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور – در ماه های اخیر، درباره آمار استفاده از تلگرام، به کاهش رتبه ی این پیام رسان اشاره کرده و اظهار داشته بود: در مقایسه آمار رتبه جهانی الکسا، پیام رسان های داخلی روند رشد بسیار پرشتاب تری نسبت به تلگرام در آغاز فعالیت داشته اند که بسیار امیدبخش و نشان از اقبال کاربران به این خدمت بومی است.

از طرفی در حالیکه عبدالصمد خرم آبادی – معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی – معتقد است: «اعطای اینترنت بدون فیلتر به هاتگرام و تگرام طلایی به منظور دور زدن فیلتر تلگرام ضربه سختی به پیام رسان های داخلی وارد کرده اما «بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی با علم به داخلی بودن نرم افزار هاتگرام و تلگرام طلایی به آنها مراجعه نموده اند و در واقع با یک رفتار معنادار فیلترشکن ایرانی را بر فیلترشکن خارجی ترجیح داده اند.»، با این حال، همچنان خیلی از افراد از تلگرام استفاده می نمایند.

اما محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به تازگی در زمینه فعالیت پیام رسان های داخلی گفته است که کاربران پیام رسان های داخلی از ۱.۵ میلیون به ۷.۵ میلیون نفر افزایش داشته اند که رشد خیلی خوبی را نشان داده است. وی با اشاره به اینکه در ایران بین ۴۲ تا ۴۵ میلیون کاربر شبکه های اجتماعی در ایران وجود دارد، اضافه کرد: نباید پیام رسان های داخلی را با نمونه های مطرح آن ها در دنیا مقایسه کرد. پیام رسان های داخلی با استفاده از خلاقیت و بهره گیری از فناوری بهتر در یک فضای رقابتی می توانند خدمات خویش را توسعه دهند.

صرفنظر از اینکه تا قبل از فیلتر تلگرام، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بیش از ۴۰ میلیون کاربر داشتند و الان با فیلترینگ تلگرام و با گذشت چندین ماه، کاربران پیام رسان های داخلی به هفت میلیون رسیده و هنوز ظرفیتی که مسئولان کشور از معاون دادستان کل کشور و وزیر ارتباطات از پیام رسان های داخلی انتظار دارند، به ثمر نرسیده است، به نظر می آید استفاده از نسخه های فارسی تلگرام عمر زیادی نخواهند کرد، چونکه ابوالحسن فیروزآبادی -رییس مرکز ملی فضای مجازی- به تازگی درباره پشتیبانی از هاتگرام و طلاگرام اظهار کرده است: از همان ابتدا که سیاست خروج از انحصار تلگرام را داشتیم، برای دوران گذار، پذیرفتیم که تلگرام های نسخه فارسی چند ماهی فعال باشد. با آخرین مهلتی که به آنها دادیم، تا ۱۵ شهریور باید به یک پیام رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.

در نهایت در حالیکه برخی مسئولان معتقدند «معضل کنونی پیام رسان های داخلی بیش از مشکلات فنی، مشکل عدم اقناع کاربران در استفاده از این پیام رسان هاست» و از سویی بعضی می گویند «دلایل استقبال نکردن مردم از شبکه های داخلی به ظرفیت های فنی بازمی گردد که با افزایش کارآیی می توان اعتماد را به مردم بازگرداند»، گذر زمان و فراسیدن موعد جلوگیری از فعالیت نسخه های فارسی تلگرام که به زعم برخی فیلترشکن های داخلی هستند، نشان خواهد داد که علت مهاجرت پایین مردم به پیام رسان های داخلی چیست؟