Rate this post

عاشق وب: یکی از طریق های استفاده از بازی های آنلاین چندنفره، پلتفرم استیم است، اما کلاهبرداران می توانند از روش های مختلفی بهره برده و با جعل هویت اکانت های معتبر استیم و یا پیشنهادهای مالی وسوسه انگیز، به حساب استیم شما دسترسی پیدا کرده و حتی ایمیلتان را در اختیار بگیرند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، استیم (Steam) یک سکوی توزیع دیجیتال است که برای بازی ویدئویی چندنفره و مدیریت حقوق دیجیتال توسط شرکت والو توسعه یافته است. این پلتفرم برای توزیع بازی های کامپیوتری و رسانه های مرتبط آنلاین استفاده می شود؛ به صورتی که داده های در رابطه با آن ها توسط بازی سازان یا توسعه دهندگان مستقل کوچک تر به خانه های نرم افزار بزرگتر به اشتراک گذاشته می گردد.

شرکت والو در اکتبر ۲۰۱۲ خصوصیت جدیدی را فراهم نمود تا داده هایی از نوع غیر بازی های کامپیوتری هم در محیط انجمن استیم به اشتراک گذاشته شود که این خود شامل قابلیت های گسترده ای شامل فهرست دوستان، گروه ها، ذخیره سازی ابری داده ها، چت صوتی و تصویری بازی سازان برای بازی های آنلاین و… هم می گردد.

برای ورود به بازی های استیم باید در ابتدا نرم افزار استیم نصب شده و سپس اکانت استیم ساخته شود، با استفاده از این اکانت می توان بازی های مختلفی را که در شبکه وسیع استیم موجود هستند، بهره برد. در اغلب بازی های استیم همچون بازی های معروف و فراگیرشده در ایران مانند کانتر استرایک (counter strike) و بازی استراتژیک دوتا (dota ۲) برای جذابیت و خاص بودن امکان خرید و فروش آیتم برای کاربران به وجود آمده است که قیمت بعضی از این آیتم ها به میلیون ها تومان می رسد.

شرکت استیم برای سهولت خرید و فروش آیتم ها ارزی با نام استیم والت (Steam wallet) به وجود آورده است که می توان آن را به شکلی ارز دیجیتالی دانست. ارزش مالی بالای آیتم ها و وجود استیم والت دلیل خوبی برای حضور کلاهبرداران اینترنتی در این زمینه است. روش های کلاهبرداری که اکثرا در ایران صورت پذیرفته، توسط وب سایت پلیس فتا به شرح ذیل توضیح داده شده است.

کلاهبرداری با لینک جعلی/ فیشینگ

امروزه یکی از شایع ترین تکنیک های کلاهبرداری، فیشینگ است که توسط خیلی از کاربران استفاده می شود، به خصوص در «پیوندهای فیشینگ»، وب سایت هایی هستند که شما را به عرضه اطلاعات مربوط به حساب شما (نام کاربری استیم و کلمه عبورتان) سوق می دهند. پس از اینکه اطلاعات حساب خویش را در سایت مورد نظر ثبت کردید، فیشر بعد از انتقال آیتم های خود و کیف پول استیم به یکی از حساب های خود، حساب ایمیل پشتیبان را هم تغییر می دهد که اجازه دسترسی شما به اکانتتان از بین می رود.

مهندسی اجتماعی

این کلاهبرداری به این صورت است که شخص کلاهبردار از شما درخواست خرید یا معاوضه یک آیتم با آیتمی که اصلا متعلق به وی نیست می کند؛ در این روش گاهی کلاهبرداران با درج پیوند اکانت های پرارزش و حرفه ای که آیتم های باارزشی دارند، در اکانت خود ادعای مالکیت آن اکانت ها را در جهت تولید اعتماد شما دارند. کلاهبرداران در این روش بعد از دریافت آیتم مورد نظر شما را حذف خواهند کرد و هیچ آیتمی به شما نخواهند داد. ازاین رو هیچگاه نباید به پیوند اکانت دیگر اشخاص اعتماد کنید.

جعل هویت

در این روش کلاهبرداران به صورت دقیق و با جزئیات کامل اکانت استیم یک کاربر مشهور و یا یکی از دوستان صمیمی شما که در فهرست پروفایل استیم شماست را تولید می کنند؛ آن ها با این روش شما را فریب داده و آیتم های شما را به سرقت می برند.

سوء استفاده از ایمیل تایید استیم

کلاهبردار با استفاده از پیشنهاد تخفیف عالی برای یک آیتم خوب در محیط استیم به شما پیام می دهد، سپس با بهانه دانستن اینکه آیا اکانت متعلق به شماست از شما درخواست ایمیل تایید استیم را می کند که با در اختیار قرار دادن این ایمیل، در واقع شما اکانت خویش را به شخص کلاهبردار تقدیم کرده اید.

درخواست قرض گرفتن

گاهی کلاهبرداران با استفاده از جلب اعتماد و پیشنهاد مبلغی قابل توجه از شما درخواست قرض گرفتن آیتم ها برای مدت کوتاهی می کنند که در واقع شما باید اکانت خویش را در اختیار وی قرار دهید که البته بعد از آن، وی می تواند آیتم ها و استیم والت شما را برداشته و اکانت شما را حذف کند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، خیلی از بازی های کامپیوتری به صورت آنلاین با استفاده از اینترنت در بستر کنسول های بازی، کامپیوتر، دستگاه تلفن همراه یا با استفاده از سایت های شبکه های اجتماعی انجام می گردد. در این بازی ها ممکن است افراد هویت واقعی خویش را نمایش ندهند، بلکه با هویت های جعلی در بازی شرکت نمایند که درآن صورت امکان شناسایی خویش را به شما نمی دهند.

از طرفی ممکن است کلاهبرداران اینترنتی با جعل هویت و در قالب بازی کنان با شما وارد بازی شوند. امروزه در بازی های آنلاین مبالغ زیادی صرف خرید امکانات و تجهیزات مجازی در بازی می گردد. کلاهبرداران ممکن است بدافزارها یا ویروس هایی را در طول بازی ها به شما بدهند که در صورت دانلود آن ها، با خطرات مالی و افشای اطلاعات مواجه می شوید.