Rate this post

عاشق وب: فضای تاکسی اینترنتی در ایران تنها طی یک سال اخیر دچار تحولات گسترده ای شده است؛ از مخالفت های ابتدایی با اولین بازیگران این عرصه گرفته تا تمایل زیاد به راه اندازی کسب و کارهای مشابه حالا همه را در مقابل تعداد قابل توجه برندهای تاکسی اینترنتی در فضای حمل و نقل شهری قرار داده است.
اسنپ تاکسی، یکی از این استارت آپ های کاربردی و پویا است که در شهرهای بزرگ کشورمان جای خویش را باز کرده و با استفاده از منافعی که برای مصرف کننده بوجود می آورد توانسته گوی سبقت را از سایر هم شغلی های خود برباید. این تکنولوژی نسخه و برداشتی از شرکت اوبر ( Uber ) آمریکا است. اوبر یک سرویس آنلاین سفر است که در سال ۲۰۰۹ توسط تراویس کالانیک در کالیفرنیا تاسیس شد.
امین رحمان زاده کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با ایسنا استفاده از ظرفیت تکنولوژی در جهت بهبود ساختار جامعه را بهترین شیوه کاربردی آن دانسته و تصریح کرد: رفتار جدید با ظرفیتی بی پایان که توسط نرم افزارهایی نظیر “اسنپ” تولید شده، فرصتی بزرگ برای صنایع دیگر به حساب می آید که بتوانند به همین سبک در بخش های مختلف، سیستمی مشابه را راه اندازی کنند. اتفاقی که در جهان هم افتاد و شرکت های بزرگی در دنیا از این مدل اقتصادی استفاده کردند و هم اکنون جز موفق ترین شرکت ها به شمار می روند.
وی اضافه کرد: مقرون به صرفه بودن، کیفیت و دسترسی ساده از مهم ترین و بارزترین مزایای استفاده از اپلیکیشن هایی مانند “اسنپ” است. البته این نرم افزار با قابلیت های درونی خود نظیر نقشه راه، اطلاع از نوع و مشخصات خودرو و راننده و همینطور امتیازدهی مسافران به خدمت عرضه شده، توانسته خصوصیت هایی را تولید کند که سبب جذب بیشتر کاربران و مردم شود.
*افزایش بهره وری سیستم حمل ونقل و بهبود کیفیت خدمات به مشتری
این کارشناس حوزه فن آوری و کامپیوتر فرایند نمره دهی توسط مسافر به راننده را یک قابلیت کنترلی و مدیریتی دانست و اظهار نمود: علاوه بر کسب مدارک هویتی و گواهی های سوء پیشینه و عدم اعتیاد از رانندگان این مشخصه سبب شده تا نه تنها دارندگان خودرو رفتار به مراتب حرفه ای تر داشته باشند، بلکه شیوه ی رانندگی، سرویس فنی خودرو، بهداشت و بسیاری موارد دیگر را هم در اولویت خود قرار دهند تا بتوانند نظر کاربران را بیشتر جلب کنند؛ در نتیجه رانندگان عملکرد بهتر و درآمد بالاتری خواهند داشت.
*اصلاح فرهنگ ترافیک، آلودگی کمتر، شهری پاکیزه تر
علی فاطمی یکی از مدیران مجموعه تاکسی سرویس آنلاین در گفت و گو با ایسنا با بیان مشکلات حوزه حمل و نقل شهری، اسنپ(تاکسی آنلاین) را کاهنده مشکلات ترافیکی قلمداد کرد و اظهار داشت: تعداد فراوان تاکسی های درون شهری، وجود ترافیک حاکم بر شهرها به علت تجمع انواع خودرو، فقدان و یا کمبود پارکینگ برای آژانس ‎ها، مبالغ کرایه ناموزون و غیر متعارف، همچون مشکلات مزمنی است که گریبان ترافیک و ترابری شهرهای بزرگ را گرفته و این شیوه خدمت رسانی اینترنتی، تمام یا اغلب این مشکلات را مرتفع خواهد نمود.
*اشتغالزایی و کسب درآمد برای دارندگان خودرو
وی با اشاره به نقش اشتغالزایی و کارآفرینی تاکسی آنلاین تصریح کرد: شرایط فعلی جامعه نیاز به کسب درآمد بیشتر را طلب می کند و رانندگان مجموعه اسنپ از هر قشری و با هر تعداد شغلی می توانند باشند، هم چنان که خیلی از رانندگان ما از جوانان بیکار و تحصیلکرده هستند که منبع درآمدی خاصی نداشته و از این طریق توانستند به درآمدزایی برسند.
مدیر یکی از مجموعه تاکسی سرویس های آنلاین درباره فواید اسنپ خاطرنشان کرد: امکان رای دادن به راننده و ابراز رضایت یا شکایت به مدیران در نرم افزار، اطمینان از سلامت راننده و سفر، بهره مندی از خودروهای با کیفیت و شیک با امکانات رفاهی نظیر کولر و تجربه دلپذیر از سرویس دهی، سهولت در دسترسی و کاهش زمان انتظار، کاهش هزینه در کرایه، امنیت و آرامش و نظارت بر عملکرد راننده از سوی مدیران اجرایی از دیگر مزایای استفاده از این نرم افزارها است.
*ایجاد تحول در بازار سنتی با نوآوری خلاقانه و تولید فضای رقابتی
مهدی حلاج نیا کارشناس ارشد اقتصاد بازار در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: هر کسب و کاری در هر صنفی هیچ گاه نتوانسته مانع از ورود تکنولوژی به بدنه بازار شود و این موجی است که در قرن ۲۱ با ورود اینترنت و کاربردهای آن در تمام زمینه ها به راه افتاده و سبب شده تا به سمت کسب بهره وری بیشتر در اشتغال پیشروی کند.
وی با بیان این که ورود یک تکنولوژی نوپا و کاربردی با امکانات مختلف فراوان فضای رقابت را مهیا کرده و انگیزه را برای خدمات رسانی بیشتر و بهتر بالا می برد خاطرنشان کرد: اگر کشوری به دنبال پیشرفت در زمینه های مختلف است، باید با در نظر گرفتن منافع صنایع سنتی، راه را هم برای تولد سازمان های جدید باز بگذارد.
حلاج نیا تصریح کرد: ورود این سرویس های اینترنتی و اپلیکیشن ها پیام مهمی برای صنعت ما داشته، این که لزوما بزرگ بودن و قدرتمند بودن یک صنعت به معنای ثبات آن در بازار نیست و باید همواره در جهت عرضه خدمتی با کیفیت و کمیت بهتر به متقاضی کوشش کرد.
*تاکسی های انلاین اختلال در عملکرد تاکسی های شهری به وجود آورده اند
مجید کاکوان پور، کارشناس ارشد در دو حوزه مدیریت شهری و نرم افزار کامپیوتر در گفت و گو با ایسنا از چند زاویه استارت آپ های مانند اسنپ را به چالش کشید و اظهار نمود: با وجود موفقیت هایی که این نوع از سرویس دهی به متقاضی توانسته به دست آورد و مزایا و کاربردهای فراوان آن در عرصه های مختلف، اما ارمغان ناخوشایندی را عاید مجموعه تاکسیرانی کرده و عملا در کسب و کار تاکسی ها و تاکسی تلفنی های سطح شهر اختلال وارد شده است.
کاکوان پور با بیان این که این پدیده می تواند سبب صدمه وارد کردن به امرار و معاش برخی خانواده ها شود که امور زندگی خویش را فقط با استفاده از جا به جایی مسافر بعنوان شغل اول و اصلی دارند تصریح کرد: این در شرایطی است که رانندگان تاکسی های آنلاین به صورت تفریحی و گذری و شاید بعنوان شغل سوم و چهارم خود به این قضیه نگاه کنند که این یکی از صدمه های این فن آوری است.
این محقق و پژوهشگر و استاد دانشگاه، نحوه ثبت نام رانندگان در این مراکز را فاقد ضوابط و شرایط نظام مند دانست و اضافه کرد: وقتی فردی بدون اینکه مدارک هویتی و گواهی های دریافت شده وی مورد سنجش قانونی قرار گیرد و هم بدون در اختیار گذاشتن وجه التزام لازم برای حسن انجام کار و پایبند بودن به قوانین شرکت به سادگی وارد این مجموعه می شود، احتمال بروز مشکل وجود خواهد داشت.
کاکوان پور در ادامه اضافه کرد: البته موارد دریافت مجوز و تعهدات رانندگان از جانب مدیران این مجموعه ها در دست بررسی و اصلاح بوده و تمهیداتی در نظر گرفته شده تا موجبات سفر ایمن و مطمئن مردم را فراهم نمایند.
گزارش از نوید ساداتی خبرنگار ایسنای مازندران