Rate this post

عاشق وب ثبت اولین تصویر توسط ماهواره تس ناسا
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از تک تایمز، ماهواره تس، یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است که ۱۹ آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی به فضا پرتاب شد.
به عنوان ادامه برنامه کاوشگران، هدف تس جستجوی سیاره های فراخورشیدی بیشتر در فضایی ۴۰۰ برابر پوشش مامویت کپلر با استفاده از روش گذر است که در کهکشان های دیگر بخصوص در مدار ستاره های پر نور اطراف خودشان در فاصله ای که امکان حیات در آن وجود داشته باشد قرار دارند.

در مقایسه با حدود ۳۸۰۰ سیاره فراخورشیدی که تابحال پیدا شده، انتظار می رود که این فضاپیما موفق به پیدا کردن بیش از ۲۰ هزار سیاره دیگر شود.

ناسا می گوید نخستین تصویر با وضوح بالا ماهواره تس ممکن است در ماه ژوئن ثبت گردد.

ماهواره تس این تصویر را در ۱۷ مه در حالیکه حدود ۵۰۰۰ مایل از ماه دور بود، ثبت نمود. هدف مأموریت تس در اولین مرحله تمرکز بر درخشان ترین ستارگان نزدیک به زمین برای بررسی آثار گذر سیاره های فراخورشیدی در پیرامون آن ها در طول دو سال است.

پروژه تس از مجموعه ای از دوربین های گسترده ای برای انجام یک بررسی همه جانبه استفاده خواهد نمود. با استفاده از تس، ممکن است توده، اندازه، تراکم و مدار یک گروه بزرگ از سیارات کوچک، همچون نمونه ای از دنیای سنگی در مناطق قابل سکونت ستارگان میزبان، مطالعه شود.

ماهواره تس اهداف اولیه را برای تسلط بیشتر توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب و دیگر تلسکوپ های فضایی و زمینی آینده عرضه خواهد داد.

این تصویر از ناحیه جنوبی صورت فلکی “قنطورس”(Centaurus) گرفته شده است. در گوشه سمت راست بالای تصویر، لبه سحابی “Coalsack ” و در سمت چپ پایین تصویر، ستاره درخشان “بتا قنطورس”(Beta Centauri) قرار دارد.

بتا قنطورس یا حَضار یازدهمین ستاره درخشان در آسمان شب است که در صورت فلکی قنطورس قرار دارد. این ستاره دارای قدر ظاهری ۰٫۶۱ است و در حدود ۳۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

در روز ۳۰ مه، ماهواره تس آخرین گردش خویش را به دور زمین انجام خواهد داد. این مدار بیضی شکل است و ماهواره تس را قادر می سازد تا قسمت عظیمی از آسمان را که می تواند عکسبرداری کند، پوشش دهد.

تصاویر ماهواره تس با نظارت بر روشنایی ستارگان، به دانشمندان کمک خواهند کرد. حدود ۲۰ میلیون ستاره در میدان دید تس قرار دارند. محققان امیدوارند که ماهواره تس بتواند حداقل ۵۰ سیاره فراخورشیدی را هنگام آخرین گردش خود به دور زمین، پیدا کند.