Rate this post

عاشق وب: صرف نظر از مزایا و معایب استفاده کسب وکارها از یک پیام رسان خارجی، به عقیده کارشناسان، در شرایط کنونی بهترین راه، فعالیت همزمان این کسب وکارها در حداقل یک پیام رسان دیگر است که در صورت مسدود شدن یا اختلال چند ساعته، ضرر جبران ناپذیری به آن ها وارد نشود.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، نمی توان کسب وکارها را سرزنش کرد که چرا سرمایه های خویش را روی یک پیام رسان خارجی گذاشته اند که ظاهرا پای خویش را از گلیم پیام رسانی فراتر گذاشته و به شکلی به یک پلتفرم برای اطلاع رسانی، تولید محتوا و بسیاری قابلیت های دیگر تبدیل گشته است؛ زیرا زمانی که حدودا تمامی افراد حاضر در اینترنت یک کشور در یک پیام رسان حساب دارند، طبیعی است که کسب وکارها هم برای تبلیغات و رونق فعالیتشان از این پلتفرم استفاده کنند.

اما مشکل از آنجایی شروع می گردد که تمام تخم مرغ های یک کسب وکار در یک پیام رسان خارجی مانند تلگرام قرار گیرد؛ پلت فرمی که باآنکه در ابتدا مانند وایبر، واتس اپ و سایر شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها استفاده ای معمولی از آن می شد، اما به مرور زمان و با حضور اغلب قریب به اتفاق کاربران اینترنت در ایران و از سویی کمبود فضای مناسب برای اطلاع رسانی و تبلیغات، به نرم افزار همه کاره ای تبدیل شد که بعد از مدتی زنگ انحصار را به صدا درآورد و همین مبحث مسئولان را بر آن داشت فکر چاره ای کنند و راهکار استفاده از پیام رسان های داخلی را مطرح کنند.

فضای انحصاری خوشایند هیچ کس نیست

وزیر ارتباطات درباره این فضای انحصاری ایجادشده اظهار داشته بود: «از همان ابتدای شکل گیری این سرویس های داخلی و خارجی، نگاهی وجود داشته که نسبت به مفهوم به اشتراک گذاری و استفاده از این ظرفیت ها مخالف بود. ماحصل این نگاه دوقطبی این بوده که یک پیام رسان خارجی (تلگرام) در دولت یازدهم وارد عرصه شود که دسترسی به آن محدود نشده و این فضا انحصاری شده است؛ به طوریکه کاربرد به اشتراک گذاری ویدیو، کاربرد رسانه، کاربرد گروه های مرجع و مجموعه ای از این نیازمندی ها در این پیام رسان وجود دارد؛ ازاین رو کوچ مردم از این شبکه اجتماعی به هر جای دیگر کار ساده ای نیست.»

در این زمینه یک کارشناس فناوری اطلاعات در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به فضای انحصاری تلگرام بیان می کند که انحصار بوجود آمده توسط تلگرام بطور قطع خوشایند هیچ ایرانی نیست و باید زودتر جلوی آن گرفته می شد. البته علت تولید این انحصار و اینکه تمام کسب وکارها سمت آن آمدند، این است که کاربرها به صورت یکتا در تلگرام تجمیع شده اند.

میلاد نوری توضیح می دهد: وقتی تلگرام بیش از ۴۰ میلیون کاربر در ایران دارد، کسب وکارهای وابسته به فضای مجازی برای اطلاع رسانی و یا کسب وکارهایی مانند روبات های تلگرامی که کاملا روی تلگرام بستر سرمایه گذاری خویش را بوجود آورده اند و همین طور کانال های خبری و محتوایی، به علت این چند ۱۰ میلیون نفری که در تلگرام هستند و از همین فضای انحصار، استفاده می نمایند. ازاین رو اگر این چند ۱۰ میلیون نفر روی پیام رسان های دیگر تقسیم شوند، بطور قطع کسب وکارها دیگر از این فضا استفاده نمی کنند.

فیلتر تلگرام و زیان کسب وکارها

در هر حال در روزهایی که به علت برخی ناآرامی ها، تلگرام برای مدتی مسدود شد، برخی فعالیت ها از این مورد متاثر شدند، کسب وکارها از ضررهای میلیونی خبر دادند، شغل هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تلگرام وابسته بودند، متضرر شدند و کمترین مشکلی که بوجود آمده بود، قطع ارتباط در فضاهای خانوادگی و دوستانه بود. همه این مسائل هم به علت فضای انحصاری تلگرام بود، پیام رسانی که برای ما ایرانی ها به وسیله ای جایگزین رسانه، تسهیل کننده کسب وکار و حدودا همه کاره تبدیل گشته است.

از طرفی به قول آذری جهرمی، اینکه یک پیام رسان خارجی تمامی زیرساخت های فناوری اطلاعات ما را از آن خود کند، نه از دید فناوری، نه امنیتی و نه حکمرانی صحیح نیست. زیرا ممکن است این پیام رسان به هر دلیلی از دسترس خارج شود؛ چه مسدود شدن آن از سوی مسئولان داخلی و چه اتفاقاتی مشابه اختلالات ایجادشده در تلگرام که به تازگی چند باری رخ داه است و هیچ تضمینی نیست که این اتفاق دیگر رخ ندهد.

اختلال های چندباره ی تلگرام

درواقع پیش از اینکه تلگرام به دستور مقامات قضایی مسدود شود، چندین بار شاهد اختلال بود و در طولانی ترین اختلال در تاریخ ۹ اردیبهشت، تلگرام برای حدود ۱۰ ساعت قطع بود که در نهایت همان زمان اعلام گردید علت این موضوع، مشکل گرمای بیش از اندازه در یکی از سرورها بوده است. اما حدودا همان زمان خبر مسدودیت تلگرام با دستور قضایی رسید و درنهایت، این پیام رسان فیلتر شد.

در هر حال کارشناسان درباره ارائه جایگزین داخلی برای پیام رسان خارجی معتقدند که داخلی ها باید تمامی امکانات را داشته باشند. از سرعت و کیفیت تا امکاناتی مانند عرضه کانال، روبات، گروه و تماس. مساله ای که وجود دارد این است که پیام رسان های فعلی چه داخلی و چه خارجی تمامی امکانات تلگرام را پوشش نمی دهند و کاربری که می خواهد از تمامی این امکانات استفاده نماید، باید چندین پیام رسان نصب کند.

اگر بخواهیم همه کاربران را برروی یک پیام رسان ببریم، دوباره همان انحصار تولید می گردد و ممکن است اختلال به دنبال داشته باشد؛ کسب وکاری که اطلاع رسانی یا تولید محتوا می کند باید یک راه جایگزین داشته باشد و خدمات خویش را در دو یا سه کانال موازی جلو ببرد. برای مثال می توان همزمان روی پیام رسان خارجی و یک پیام رسان های داخلی که نصب بالایی دارند، فعالیت کنند. چون اختلال ممکن است برای هر پیام رسانی تولید شود. کاربران هم اگر ببینند خدمات پیام رسان خارجی گاهی قطع می شود، یک پیام رسان موازی نصب می کنند.