Rate this post

عاشق وب: یکی از تکالیف ذکر شده در قانون برنامه پنجم توسعه، به صفر رساندن واردات سیگار بود که محقق نشده اما مسئولان وعده دادند این مورد تا آخر سال ۱۳۹۷ عملی شود.
یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی امروز ایسنا، به وعده وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عملی شدن لغو واردات سیگار اختصاص داشت. در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده بود که کل واردات سیگار با برند اصلی در انتها این برنامه به تولید داخل تبدیل گردد تا با به صفر رساندن میزان واردات این محصولات با به کارگیری از توان داخلی، نیاز مصرفی کشور در داخل تامین گردد که در عمل این اتفاق رخ نداد.
از طرفی طبق گفته مسئولان ذیربط علی رغم این که طبق برنامه ششم توسعه واردات سیگار ممنوع اعلام نشده است، اما تکلیف تعیین شده در قانون برنامه پنجم توسعه ادامه می یابد و قرار بر این است تا واردات سیگار طبق برآوردها در انتها سال ۱۳۹۷ به صفر برسد تا با عنایت به قانون انحصار و هم افزایش میزان تولید برندهای اصلی در داخل، به تکلیف تعیین شده در قانون برنامه پنجم توسعه عمل شود.
راهی برای حل تنش آبی کشور
پرداختن به وعده وزارت نیرو برای حل تنش آبی هم یکی دیگر از اخبار مهم امروز بود. جدیدترین صحبت های وزیر نیرو حکایت از این دارد که تصمیم های جدید این وزارتخانه برای حل بحران آب وارد فاز اجرایی شده و در همین مورد برای تمامی شهرهای دارای تنش آبی برنامه ریزی در دست اقدام است و قرار شده سند آمایش آب محور استانی هم تدوین شود و در آن اطلاعات دقیق هر کدام از شهرها و استان ها مورد ارزیابی قرار بگیرد.
وزارت نیرو صراحتا اعلام نموده برای تک تک شهرهای دارای تنش آبی برنامه دارد و طرح های مدون را بر مبنای برنامه عرضه شده به مجلس برای سال های پیش رو مشخص کرده است. در همین زمینه رضا اردکانیان وزیر نیرو اظهار نمود: دوشنبه هفته پیش در شورای عالی آب با حضور معاون اول رئیس جمهوری گزارش تفصیلی در مورد وضعیت استان ها عرضه شد که به سفارش جهانگیری قرار شد وضعیت هر کدام از شهرهای دارای تنش آبی مورد بررسی قرار بگیرد و این مورد هم در دستور کار هیات وزیران قرار گرفت.
هواپیماهای برجامی تاثیر خویش را نشان دادند
آمارهای جدید وزارت راه و شهرسازی نشان داده است چند ماه بعد از آغاز فرایند تحویل هواپیماهای برجامی ATR به شرکت هواپیمایی ایران ایر، این هواپیماها خیلی از فرودگاه های کوچک کشور را بار دیگر فعال کرده اند.
بر اساس آمارهای وزارت راه، هم اکنون این هواپیماها در مسیرهایی مانند سنندج، ابوموسی، ساری، جهرم، خوی، پارس آباد مغان، بندر لنگه و کلاله فعالیت می نمایند که طبق آمارهای سال ۱۳۹۶ میزان فعالیت این فرودگاه ها به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. پیش بینی می گردد با ورود ۱۲ فروند هواپیمای باقی مانده از خانواده ATR هدف کلانی که در جهت توسعه فعالیت فرودگاه های کوچک در دستور کار قرار داشت، در آینده ای نزدیک به مرحله اجرا برسد.
مخالف مصرف لبنیات سنتی هستیم
در حالیکه رییس جامعه دامپزشکان و وزارت بهداشت نسبت به افزایش مصرف لبنیات سنتی و بیشتر شدن شیوع تب مالت در جامعه اخطار داده بودند، رییس سازمان دامپزشکی اعلام نمود که مخالف مصرف لبنیات سنتی است اما شیوع تب مالت کاهش داشته است.
چندی پیش پیام محبی، رئیس جامعه دامپزشکان درباره شیوع تب مالت گفته بود که تبلیغات منفی که از جانب برخی مسئولان ضد لبنیات به بهانه مصرف پالم در آنها صورت گرفت، عاملی برای بیشتر شدن اقبال مردم به مصرف لبنیات سنتی و گسترش شیوع تب مالت در کشور شد که باید فکری به حال سنتی فروشان در کوچه و خیابان ها کرد.
وی اضافه کرد: این مسئله را باید مدنظر قرار داد که هیچگاه از مصرف لبنیات و شیر فرار نکنیم حتما از برندهای مشخص و معتبر استفاده نماییم چون که اگر مشکلی در این محصولات به وجود بیاید، حداقل مصرف کنندگان می دانند باید از کدام برند شکایت کنند اما اگر یک کیسه شیر از لبنیات سنتی خریداری کنند، هیچ مدرک و استدلالی برای پیگیری حقوق شهروندی شان ندارند.
کاهش حجم معاملات بورس
یکی دیگر از اخبار امروز، کاهش حجم معاملات بورس بود که نشان می داد در چهار روز کاری گذشته بورس تهران شاهد کاهش چشمگیر ارزش و حجم معاملات بوده است. در هفته ای که گذشت شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار ۱۱۸۴ واحد افت کرد و حتی کانال ۹۴ هزار واحدی را از دست داد. همینطور شاخص آزاد شناور تا رقم ۹۹ هزار و ۴۴۵ واحدی پایین آمد. همینطور شاخص های بازار اول و دوم با افت به ترتیب ۸۳۱ و ۲۵۶۰ رو به رو شد و شاخص صنعت کاهش ۱۱۲۳ واحدی را تجربه نمود.
انجماد ساخت و ساز در کشور
یکی از گزارش های امروز به بررسی علت انجماد ساخت وساز پرداخته که به عواملی همچون بالا بودن ریسک سرمایه گذاری، نبود تقاضای موثر ناشی از حباب قیمت مسکن، نبود بسته های تشویقی و عدم تزریق نقدینگی مناسب از جانب نظام بانکی مربوط می گردد. فرشید پورحاجت -دبیر کانون انبوه سازان- می گوید: در پنج سال قبل صنعت ساختمان در رکود بوده و دولت بعنوان نهاد حاکمیتی باید سیاست های تشویقی را برای بخش تولید تولید می کرد که متاسفانه در این پنج سال چنین روندی را ندیدیم.
سال گذشته سه فصل رکود ساخت و ساز در حالی رقم خورده که همچنان اشتغال ۱۲۰۰ حرفه و صنعت تحت تاثیر افت دمای تولید مسکن قرار دارد. بهار ۱۳۹۶ در کل کشور تعداد واحد مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادره برای احداث ساختمان ۷۹۶۸۸ مورد بوده است. تابستان ۸۲۵۲۰ مورد ثبت شده و در پاییز به ۶۷۵۱۱ مورد رسیده است. این آمار از آن حکایت می کند در ۹ ماهه سال قبل به صورت میانگین در هر فصل حدود ۷۶ هزار واحد مسکونی احداث شده که اگر همین تعداد در زمستان هم تولید داشته باشیم مجموع ساخت و ساز سالیانه از ۳۰۴ هزار واحد فراتر نمی رود. این در شرایطی است که سال قبل ۶۰۸ هزار و ۹۷۷ مورد ازدواج در کشور به ثبت رسیده و باید به صورت متوسط ۳۸۰ هزار واحد فرسوده، نوسازی شود.
جزییات آغاز عملیات صادرات گاز به عمان از تیر ماه
یکی از گزارش های امروز، به پروژه صادرات گاز به عمان اختصاص داشت که سرآغاز آن به حدود ۱۴ سال قبل برمی گردد و الان به مراحل پایانی خود نزدیک و عمان بالاخره تا تیرماه مشتری گاز ایران خواهد شد.
توافق نامه صادرات گاز از ایران به عمان در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۸۳ امضاء شد. طبق این قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز به عمان باید تا سال ۲۰۰۸ با ۳۰ میلیون مترمکعب آغاز و در سال ۲۰۱۲ به ۷۰ میلیون مترمکعب می رسید.البته اجرای این پروژه هر سال به سال بعد موکول شد و حتی قرار بود تا ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۵ مدل صادرات گاز به عمان مشخص شود. در نهایت در دیداری که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و محمد الرومحی، وزیر نفت عمان در اواسط فروردین ماه سال جاری با یکدیگر داشته اند درمورد جزئیات این پروژه به توافق رسیدند و حتی زمان اغاز آن را نهم تیرماه اعلام نمودند.
عملکرد اقتصادی پایین تر از حد انتظار کشورهای عرب خلیج فارس
صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود از چشم انداز اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت کاهش سرعت فعالیت اقتصادی این کشورها در سال ۲۰۱۷ مبین کاهش بیش از اندازه انتظار عملکرد اقتصادی پیش بینی شده در اکتبر ۲۰۱۷ است. سال قبل متوسط رشد اقتصادی این کشورها تنها ۰.۲ درصد بود اما عربستان موفق شد برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ شاهد عملکرد مثبت اقتصادی باشد.
هر چند که انتظار می رود تولید ناخالص داخلی این کشورها در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزایش یابد اما پیش بینی می گردد این رشد کماکان پایین تر از سالهای پیش از سال ۲۰۱۴ باشد. جهاد ازور – مدیر منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول- اظهار داشت: چشم انداز رشد اقتصادی جهانی بهبود یافته است اما منطقه نمی تواند کاملا از این وضعیت منتفع شود.