Rate this post

به گزارش عاشق وب یک فعال رسانه ای در واکنش به عرضه طرح انحصار تولید صوت و تصویر توسط صداوسیما، اظهار نمود: فارغ از صدمه هایی که به رسانه ها وارد می شود، این کار اصلا عقلانی نیست.

بهروز بهزادی ـ روزنامه نگار پیشکسوت و رییس شورای سیاست گذاری روزنامه «اعتماد» ـ در گفت وگویی با ایسنا درباره مصوبه اخیر کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص دادن مسؤولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به صداوسیما اظهار نمود: فارغ از صدمه هایی که ممکن است به فضای رسانه ای وارد شود، این کار اصلا عقلانی و درست نیست و نمی تواند عملیاتی شود.

او با اشاره به ضرورت توجه به آزادی و کرامت انسانی در جوامع بشری، خاطرنشان کرد: افراد باید آزاد باشند که از تکنولوژی استفاده کنند. اگر بخواهیم افراد را مدام محدود نماییم در واقع بیشتر خودمان را با مشکل روبه رو کرده ایم. به هر حال ما در این سال ها اعتراضات مردمی را نسبت به محدودیت ها در جامعه می بینیم. این کار هم نوعی محدودیت است و قاعدتا نمی تواند در مجلس رأی بیاورد.

این روزنامه نگار پیشکسوت اضافه کرد: به صورت کلی انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ افرادی که به آزادی معتقدند و در مقابل افرادی که محدودیت را باور دارند. این مصوبه اخیر مجلس هم نشان داده است که این عده به محدودیت باور دارند. اما این مورد توسط خیلی از دانشمندان ثابت شده که قدرتی که پیش تر در اختیار حکومت ها بود، امروز با استفاده از وسایل ارتباطی و فضای مجازی به صورت نرم به رگ های جامعه منتقل شده است. حال اگر در مقابله با این قدرت نرم، خوب و عاقلانه برخورد نماییم، طبیعتا نتیجه خوبی هم خواهیم دید، ولی اگر برخورد نامناسبی و از نوع قدرت سخت داشته باشیم و با نگرش محدودگرایانه با آن برخورد نماییم، نتایج خوبی حاصل نخواهد شد.

بهزادی همینطور در پاسخ به این پرسش که آیا تصویب این لایحه به صورت عملی در جامعه امکان پذیر است؟ تصریح کرد: شاید بتوان فضای مجازی را به ضرب و زور تا اندازه ای کنترل کرد، ولی در عمل هیچ نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. امروز فضای مجازی بخشی از زندگی جوانان را تشکیل داده و شبیه نفس کشیدن عده ای شده است و نمی توان آن ها را از برخورداری از این فضا محروم کرد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، کمیسیون فرهنگی مجلس از روز گذشته (یکشنبه) رسیدگی به جزئیات طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما را شروع کرده و با مراعا گذاشتن ماده ۲ آن تا ماده ۴ این طرح را تعیین تکلیف کرده است.

بر همین اساس سیده فاطمه ذوالقدر، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام نموده است که، بر مبنای این مصوبه کمیسیون، پخش فراگیر برنامه های رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صداوسیما است و مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیما است و هرگونه عرضه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاماً بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود می گردد.

اما ماده دو این طرح که در آن فضای مجازی، خدمات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و پخش فراگیر تعریف شده، مراعا مانده و مقرر است امروز (دوشنبه) در کمیته هنر و رسانه این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در توییتی درباره این مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس، اظهار داشت: ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صداوسیما، بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایه های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.